Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: GettyImages
do 06 dec 2012, 14:08

Onze voedingsdeskundige Rolien Scheepbouwer

Dikker en langer: de oorzaken en gevolgen

Rolien Scheepbouwer (1965) is voedings- en gewichtsconsulent en personal trainer/coach. Voor VROUW behandelt zij elke week een onderwerp. Deze week: dikker en langer. Oorzaak en gevolg...

 

Rolien Scheepbouwer. Rolien Scheepbouwer. Foto: Simone Bär

We worden dikker en langer. Gemiddeld zijn we zo'n 5 kilo zwaarder dan 20 jaar geleden. Het aantal mensen met obesitas en aandoeningen ten gevolge van overgewicht stijgt explosief. In Amerika is 65% van de bevolking obese.

De cijfers in Nederland liegen er ook niet om. Kennelijk gaat er iets goed fout in onze huidige levensstijl. Hoe komt dit en hoe kunnen we dit veranderen? Tien tips:

 

1.Snel

Onze maatschappij ziet er anders uit dan 20 jaar geleden. Sneller, drukker, meer prikkels, informatie en stress. Door de veranderde omstandigheden neigen we naar meer, makkelijk en snel voedsel. Hierdoor krijgen we ongemerkt teveel slecht vet, suikers en chemische toevoegingen binnen.

Dit zijn stoffen waar ons lichaam niets aan heeft. Ze doen meer kwaad dan goed en veroorzaken klachten waaronder overgewicht. We zijn ons lichaam gaan 'vullen' in plaats van 'voeden'. We hebben massaal een gebrek aan goede voedingsstoffen.

 

Tip: Focus op kwaliteit, in plaats van kwantiteit. Maak betere keuzes met meer aandacht voor wat je in je lichaam stopt

2.Suikers

We eten naar verhouding te veel geraffineerde suikers. Vooral de verborgen suikers doen veel kwaad. Koop daarom zoveel mogelijk natuurlijke producten en maak je eten zelf. Vermijd kant en klare producten, junkfood en frisdrank.

Lees etiketten. Staat er tussen de eerste vijf ingrediënten het woord 'suiker, fructose, glucose, palmsiroop of maïssiroop' leg het dan terug. Het zijn allen slechte suikers die op den duur insulineresistentie veroorzaken. Dit veroorzaakt overgewicht en diabetes. 

Tip: Geen geraffineerde suikers en witte producten eten. Kies onbewerkt en volkoren

 

3.Kwantiteit

Massa productie, snelle levering, levensmiddelen die over grote afstanden worden vervoerd. Het komt de kwaliteit van ons dagelijks voedsel niet ten goede. In de voedingsmiddelenindustrie gaat het vooral om kwantiteit en niet om kwaliteit.

De sterke reclame technieken van grote concerns die alleen op winst zijn gericht en niet op gezondheid, verleiden de massa met valse gezondheidsclaims. Bewerkt en verpakt voedsel is vulling, geen voeding! Kies voor kwaliteitsproducten, die lokaal en biologisch verbouwd worden. Dit is niet alleen beter voor onze gezondheid maar ook voor de aarde en het milieu.

Tip: Ga voor kwaliteit. Eet puur en biologisch

 

4.Toevoegingen

Om voedsel snel en goedkoop te kunnen produceren worden er allerlei giftige stoffen aan toegevoegd. Groenten en fruit worden met kunstmatige technieken ultrasnel verbouwd.

Dieren worden met behulp van hormonen en antibiotica, op onnatuurlijke wijze, in zeer korte tijd 'groot' gebracht. In plaats van voedingsstoffen, krijgen we groeihormoon, antibiotica, pesticiden en conserveermiddelen binnen.

Hier is ons lichaam niet op gebouwd. Deze vreemde stoffen verstoren de hormoonhuishouding en richten schade aan. Ze zijn de oorzaak van veel chronische aandoeningen waaronder overgewicht. Denk goed na over wat je in je lichaam stopt.

Tip: Eet schoon. Bereid zelf je voedsel

 

5.Hoeveelheid

We eten teveel. Uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen die dun zijn langer leven. Overgewicht bezorgt je lichaam stress en dit uit zich in diverse, vaak dodelijke, aandoeningen. Je dagelijkse energie inname beperken verlengt je leven. Dit is lastig in een consumptiemaatschappij. Groot inkopen lijkt goedkoper, maar grote verpakkingen nodigen uit tot te vaak en te veel eten. Bovendien zijn producten die lang houdbaar zijn vaak bewerkt. Vers en klein inkopen. Maak op wat je in huis hebt. Er wordt jaarlijks voor 9,5 miljoen ton voedsel weggegooid. Stop de verspilling en koop bewust.

Tip: Klein inkopen en kleine(re) porties eten levert meer op

 

7.Beweging

We bewegen te weinig. Volgens de gezondheidsraad moeten we minimaal een half uur per dag aan beweging doen. Maar wat doe je met de overige 23,5 uur? Mensen zijn gemaakt om te bewegen. Meer spiermassa betekent een hogere stofwisseling.

Pak de fiets of wandel. Neem de trap in plaats van de lift. Train minimaal vier keer per week een uur intensief. Verhoog je hartslag en zweet. Niet alleen goed voor je gewicht maar ook goed om even je zinnen te verzetten en te ontstressen.

Tip: Beweeg

 

8.Ontstress

Stress heeft een negatieve invloed op je gewicht. Het veroorzaakt een reactie in je lichaam waardoor je meer van het bijnierschorshormoon 'cortisol' produceert. Cortisol noemen we ook wel stresshormoon.  Het zorgt voor meer vetopslag op de buik en verhindert vetverbranding. Mensen die gestrest zijn slapen  slechter.

Slecht slapen verhoogt de aanmaak van cortisol en voorkomt de aanmaak van het vetverbrandingshormoon ghreline, dat je tijdens je slaap produceert. Zorg er voor dat je in balans komt door meer ontspanning te creëren waardoor je beter slaapt. Beter slapen is goed voor je gezondheid en gewicht.

Tip: Zorg voor meer ontspanning en balans

 

9.Medicijngebruik

Antidepressiva, cholesterolverlagers, bloedverdunners, insuline, anticonceptiepil, steroïden. Al deze medicijnen beïnvloeden je hormoonhuishouding op een negatieve manier en bezorgen je overgewicht.

Zoek naar andere manieren om met klachten om te gaan. Begin met je leefstijl. Gezonde voeding, meer beweging en stress reductie. Vul eerst alle tekorten aan voordat je met chemische middelen aan de slag gaat. Soms ontkom je er niet aan maar het gemak waarmee iedereen medicijnen slikt veroorzaakt meer problemen dan er worden opgelost.

Tip: Pak de oorzaak aan, niet het gevolg

 

www.prowellness.nl



Heb jij ook een vraag/opmerking voor Rolien mail die dan naar gezondleven@telegraaf.nl

Related content


Nu populair
Actueel
Meest gelezen