De combinatie van aanwezige voedingsstoffen in tomatenketchup kan de ontwikkeling en verergering van hart- en vaatziekten voorkomen.
Dit blijkt uit een promotieonderzoek van Merel Hazewindus, die aan de Universiteit Maastricht promoveerde. Het onderzoek toont aan dat de combinatie van de antioxidanten lycopeen, vitamine C en E in tomaten en tomatenketchup een sterker beschermend effect heeft dan de individuele antioxidanten apart.
Tomaten
Het eten van tomaten wordt al lange tijd geassocieerd met het behouden van een goede gezondheid en het verminderen van het risico op hartaandoeningen.
Dit gezondheidseffect wordt veroorzaakt door de vele verschillende bestanddelen die van nature in tomaten aanwezig zijn. De meest voorkomende is lycopeen, dat de tomaat haar kenmerkende rode kleur geeft. Nadat tomaten zijn verhit, is lycopeen beter toegankelijk en biologisch actiever.
Tomatenketchup
Hazewindus: "Het is bekend dat de afzonderlijke bestanddelen lycopeen, vitamine C en E een beschermend effect hebben op de ontwikkeling van hartaandoeningen. We wilden echter uitzoeken wat het effect zou zijn van een combinatie van deze bestanddelen in tomaten en tomatenketchup."
Daartoe deed ze zowel onderzoek in celkweekjes als in proefpersonen. Zo liet ze een aantal proefpersonen maaltijden eten met en zonder tomatenketchup. De mannen die de tomatenketchup hadden gegeten, waren beter beschermd tegen de ontwikkeling van hartaandoeningen, gezien het verlaagde niveau van ‘disease initiators’ in het bloed. Deze resultaten versterken het bewijs dat tomaten en tomatenketchup een beschermende rol spelen tegen hartaandoeningen.
Volg VROUW ook op Hyves, Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest

© 1996-2013 TMG Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Alle rechten voorbehouden.
e-mail: redactie-i@telegraaf.nl
Gebruiksvoorwaarden | Privacy | Cookies | Cookie-voorkeuren | Disclaimer