Zoeken
  Zoeken met  
12.3 °C
ONO2
 
files 112
81 km.
euro95
diesel
1,823
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: GettyImages
wo 12 dec 2012, 12:05

Onze voedingsdeskundige Rolien Scheepbouwer

Zo kom je niet aan tijdens de kerst

Rolien Scheepbouwer (1965) is voedings- en gewichtsconsulent en personal trainer/coach. Voor VROUW behandelt zij elke week een onderwerp. Deze week: hoe word je niet dikker tijdens de feestdagen?

Rolien Scheepbouwer. Foto: Simone Bär

De feestdagen komen er weer aan. Voor velen de gezelligste maar ook de moeilijkste maand met familie, feestjes en vooral veel én vet eten. Speciaal voor hen elf overlevings tips om ze dit jaar zonder kleerscheuren door te komen.

  • Boodschappenlijstje

Maak een lijst vol met gezonde en verse producten. Hou je hier aan als je in de winkel bent. Laat alle 'december' producten liggen. Ze zijn over het algemeen veel zoeter en vetter dan je dagelijkse voedsel.

Kies in de supermarkt producten uit de buitenste ring. Daar liggen alle verse items. In het centrum staan vooral verpakte en bewerkte producten boordevol suiker, zout , E-nummers en slechte vetten.  

  • Vol

Eet voordat je boodschappen gaat doen. Dit helpt je al het lekkers te weerstaan. Als je vol zit is de neiging om slechte producten te kopen minder groot.

Eet ook iets voordat je uit eten gaat. Dat voorkomt dat je tijdens het wachten op zo'n honger hebt, dat je de hele inhoud van het broodmandje naar binnen werkt.

  • Kerst 'anders'

Maak er eens een vegetarische of veganistische kerst van. Dan wordt het een echt andere kerst en omzeil je probleemloos heel veel ongezonde producten.

Er zijn genoeg websites en kookboeken met heerlijke recepten en tips voor een kerst zonder vlees of vis. Niet alleen lekker maar ook zeer gezond!

  • Kies voor kwaliteit, niet kwantiteit

Eet je wel vlees koop dan van biologische oorsprong en geniet daar ten volle van. Laat de overvloed aan minder kwalitatieve producten liggen.

Het gaat bij voedsel niet om overdaad maar om kwaliteit, waardering en aandacht.  Kies bewust en geniet van alles dat je eet.

  • Maak een plan

Ga je buiten de deur eten, ga dan met een plan. Denk gezond. Kies voor verse producten als salades, groenten (zonder vette sauzen), zilvervlies rijst, gekookte aardappel in plaats van gebakken of gefrituurde producten.

Als je kunt kiezen tussen calorierijke toetjes of vers fruit, neem dan de laatste. Eet aandachtig en met mate. Geniet van iedere hap en laat je niet verleiden door tafelgenoten om jezelf te 'overeten'. Zeg vriendelijk doch resoluut dat je genoeg hebt gehad. Hou je aan je plan!

  • Alcohol

Drink geen of zo weinig mogelijk alcohol. In alcohol zitten veel makkelijk opneembare suikers, waardoor je honger krijgt. Niet verstandig als je gezond wilt eten.

Bovendien worden alle calorieën uit de alcohol opgeslagen als vet. Kun je absoluut niet zonder een glas wijn, drink dan niet meer dan één glas en stap daarna over op water.  

  • Vette snacks

Heb je moeite met een tafel vol vette hapjes, chips en andere dikmakers, blijf er dan zo ver mogelijk bij uit de buurt. Martel jezelf niet door er naast te gaan zitten waardoor de snacks bijna als vanzelf je mond in wandelen. Draai je rug er naartoe en concentreer je op je gesprekspartner of de mensen om je heen.

  • Eiwitten

Begin de maaltijd met proteïne. Laat de groente, rijst en aardappels nog even met rust en begin met het vlees, vis of andere eiwitbron op je bord.

Proteïne verzadigd eerder dan koolhydraten waardoor je sneller vol zit en minder eet. Bovendien kost het je lichaam meer energie om het te verteren en dat scheelt weer calorieën!

  • Voorraad

Zorg er voor dat je voldoende gezond voedsel in huis hebt en zo min mogelijk 'feestvoedsel'. Vier je kerst of oudejaarsavond bij jou thuis, geef de gasten dan aan het eind van de avond allemaal iets lekkers mee zodat je er niet nog dagenlang tegen aan zit te hikken.

Haal veel vers fruit en ongebrande, ongezouten nootjes en zaden in huis. Heerlijk lichte en gezonde tussendoortjes.

  • Beweeg

Beweeg zoveel mogelijk. Wandelen is de makkelijkste en goedkoopste manier om je stofwisseling op peil te houden. Tijdens de feestdagen is dit makkelijk in te plannen.

Loop naar de winkel om je kerstinkopen te doen. Een flink eind sjouwen met een volle tas boodschappen is een echte workout. Wandel na het kerstdiner of op oudejaarsavond gezellig met zijn allen terug naar huis. Goed voor je humeur én je gezondheid.

  • Rust

Zorg voor minimaal acht uur slaap per nacht. Iemand die goed uitgerust is maakt betere keuzes dan iemand die verdoofd door het leven gaat. Bovendien produceert je lichaam tijdens je slaap een hormoon dat je vetverbranding stimuleert.

Niet geheel onbelangrijk! December is niet alleen de maand van feesten en gezelligheid, maar ook van uitrusten en het voorbijgaande jaar nog even doornemen voordat er weer een nieuwe start gemaakt kan worden.

Fijne feestdagen!

www.prowellness.nl
 

Heb jij ook een vraag/opmerking voor Rolien mail die dan naar gezondleven@telegraaf.nl

Related content


Nu populair
Actueel
Meest gelezen