Zoeken
  Zoeken met  
10.2 °C
NNW4
 
files 253
273 km.
euro95
diesel
1,819
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
wo 02 jan 2013, 09:00

Als steuntje in de rug om die gezonde voornemens dit jaar wél te laten slagen, is VROUW  in samenwerking metBecel pro-activ30 dagen lang jouw coach

Zó lukken die voornemens wél...

Nog geen drie op de tien mensen houdt zijn goede voornemens vol. Een kwart geeft voortijdig op, en bij ongeveer de helft mislukt de poging. Toch blijven we proberen. Zo’n dertig procent was dit jaar nooit eerder zo gemotiveerd, maar 70% heeft behalve hoop iets minder vertrouwen. Zo blijkt uit een onderzoek van Vrouw.

Morgen...

‘Morgen stop ik met roken. En nu echt. Het moet gewoon. En vanaf morgen ga ik iedere dag om elf uur naar bed. Het is afgelopen met dat gehang op de bank. En sporten moet ik; hardlopen, minstens drie keer per week. Geen afhaalmaaltijden meer maar normaal koken. Geen gesnaai voor de buis, en voortaan een glas water in plaats van wijn.’


Andere benadering

Als we het jaar zó beginnen, zullen we nog een flinke uitdaging krijgen aan die goede voornemens. De nieuwe gezonde gewoontes zijn zo bekeken een lange lijst van dingen waar je tegenop ziet. En het oude gedrag is tot een verzameling fijne traktaties verheven die voortaan verboden zijn. Maar voornemens, leren deskundige voedings- en leefstijlcoaches ons, zullen alleen slagen wanneer ze gezien worden als iets waarmee je jezelf iets gééft. Bedenk dus wat je graag wilt, in plaats van wat je niet meer mag.


Wat houdt ons tegen?

Voordat je bedenkt wat je jezelf precies wilt geven, is het belangrijk eens te kijken naar je huidige gedrag. Waarom doe je de dingen zoals je ze doet? Vaak staan we daar nauwelijks bij stil. Gedrag komt voort uit gewoontes. En als er iets moeilijk is om te doorbreken... Toch helpt het om eerst te beseffen dat het gedrag waar je vanaf wilt, kennelijk ook iets opleverde - vaak jarenlang. Wil je het voortaan anders doen, dan moet je dat dus inleveren én vervangen. Verder is het minstens zo belangrijk om te bedenken wát in de weg staat om de zaken anders te gaan aanpakken. Wat houd je tegen? Is dat een kwestie van te weinig tijd? Stress? Te druk? Dan is dát waarmee je aan de slag gaat.


Zielig?

56 procent van de mensen, liet onze enquête zien, denkt dat het volhouden van goede voornemens valt of staat met discipline. Toch klopt dat niet helemaal. Jezelf iedere keer opnieuw dwingen om te sporten, terwijl je eigenlijk geen zin hebt, is inderdaad een kwestie van streng zijn voor jezelf. Net zoals steeds weer een innerlijke strijd voeren om taartjes, koek en chips te laten staan. Maar juist daaróm houden mensen niet vol. De discipline wordt verkeerd aangewend. Er zal hoe dan ook een moment komen dat je ‘de strijd’ opgeeft. Waarom? Omdat je te moe bent, omdat je geen zin hebt of geen tijd wilt nemen. En dat is meteen het moment waarop velen afhaken onder het mom ‘dat het nu toch geen zin meer heeft, dat het toch al mislukt  is’.


Andere discipline

Het volhouden van goede gezonde voornemens zal beter lukken, wanneer je de discipline die er blijkbaar wél is (om tegen je zin in te sporten, heel hard werken, etc) in te zetten voor een goed en haalbaar plan. Leer ook je eigen behoeftes en valkuilen kennen. Geen puf meer om vanavond te sporten? Bedenk dat je gewoon geen zin hebt omdat je lusteloos bent en dat sporten dan júist helpt. Te moe of geen tijd om een goede maaltijd te bereiden? Probeer ervoor te zorgen dat je uitrust, en begrijp dat gezonde voeding juist helpt je fitter te voelen.