Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Becel
ma 07 jan 2013, 09:00

Als steuntje in de rug om die gezonde voornemens dit jaar wél te laten slagen, is VROUW  in samenwerking met Becel pro-activ 30 dagen lang jouw coach

Cholesterol, wat is het? Waar zit het in?

Praten we over gezond leven en eten, dan duikt ook vaak de term cholesterolgehalte op. Wat is cholesterol eigenlijk precies? Waarom heeft het zo’n slecht imago en wordt het in een adem genoemd met slechte vetten? Waar zit cholesterol dan precies in?

In alle cellen

Cholesterol zit in de eerste en belangrijkste plaats gewoon in ons eigen lichaam. En wel in iedere cel. Of liever gezegd in de celmembranen. Daar heeft het een heel belangrijke functie. Namelijk ervoor zorgen dat de membranen soepel en doordringbaar blijven, zodat voeding- en afvalstoffen de cel in- en uit kunnen.
Cholesterol is vooral ‘rijkelijk’ vertegenwoordigd in bepaalde onderdelen van de hersenen en het centrale zenuwstelsel.


Vitamine  D

Maar cholesterol doet veel meer. Het vormt ook een belangrijke grondstof voor vitamine D. Onder invloed van (zon)licht wordt een vorm van cholesterol in de huid omgezet in een vorm van vitamine D.


Gal en hormonen

Cholesterol vormt verder de basis voor galzuren; die worden in de lever gemaakt en zijn nodig voor de vertering en opname van voedingsvetten en in vet oplosbare vitamines. Daar komt de naam ook vandaan: chole is Grieks voor gal; sterol verwijst naar de chemische structuur.,Ook heel veel hormonen zijn sterolen.  Onze geslachtshormonen bijvoorbeeld, progesteron, oestrogeen en testosteron, zijn allemaal afgeleid van cholesterol. Daarmee speelt cholesterol ook een belangrijke rol bij het regelen van onze stofwisseling, de aanmaak van eiwitten en lichaamsweefsel en de menstruatiecyclus.


Stresshormoon

Behalve de geslachtshormonen worden nog heel veel andere hormonen gevormd uit cholesterol, bijvoorbeeld cortisol. Dit stresshormoon wordt aangemaakt wanneer het lichaam wel een beetje extra energie en actie kan gebruiken.


We maken veel zelf

Zo’n 80% van die ‘bolletjes’ cholesterol worden door het lichaam zelf aangemaakt, voornamelijk in de lever. Zo’n 20% van het  cholesterol krijgen we via de voeding binnen.
 

Goed en slecht cholesterol

Buiten cholesterol kan een mens niet; zoveel mag nu duidelijk zijn. Maar hoe zit het dan met dat slechte imago? Dat heeft alles te maken met het feit dat we een onderscheid maken tussen goed en slecht cholesterol. Het goede cholesterol is HDL: het haalt (een teveel aan) cholesterol uit het bloed en vervoert het naar de lever, zodat het daar kan worden afgebroken. LDL-cholesterol is het ‘slechte’ cholesterol en hier kun je maar beter weinig van in je bloed hebben. Zoals met zoveel dingen in het leven geldt: te veel is nooit goed.


Voeding

Voor een normaal cholesterolgehalte is goede voeding van belang. Een goede voeding betekent onder andere:

  • Voldoende groente (200 gram) en fruit (2 stuks)
  • Vervangen van verzadigd  vet door onverzadigd  vet
  • Volkoren producten
  • Beperken van zout
  • Een gevarieerde voeding

Voedingsmiddelen waaraan plantensterolen zijn toegevoegd, zoals margarine-, yoghurt- en magere melkproducten kunnen het  slechte LDL-cholesterol verlagen*  Bijvoorbeeld Becel pro-activ. Plantensterolen zijn vetachtige stoffen,die van nature ook in kleine hoeveelheden in plantaardige producten zitten zoals in groente, fruit, noten, granen en peulvruchten.


Wil je meer informatie over Becel pro.activ kijk dan op

 

 * Becel pro-activ bevat plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.