Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
di 08 jan 2013, 09:00

Als steuntje in de rug om die gezonde voornemens  dit jaar wél te laten slagen, is VROUW  in samenwerking met Becel pro-activ  30 dagen lang jouw coach

LDL, HDL: hoe zit het precies?

Gezond leven en eten, bijvoorbeeld door verzadigde vetten door onverzadigde vetten in de voeding te vervangen, met voldoende beweging en zo min mogelijk stress, draagt bij tot de instandhouding van normale cholesterolgehalten in het bloed. Dat is belangrijk voor de conditie van de bloedvaten. Hoe zit dat precies? En wat kun je zelf doen om het slechte cholesterol te verlagen?

Foto: Becel

Goed en slecht cholesterol

Er is goed beschouwd maar één soort cholesterol. Toch hebben we het altijd over goed en slecht cholesterol. Dat heeft te maken met de manier waarop deze vetachtige stof door het bloed vervoerd wordt. Dat gebeurt met hulp van een groepje eiwitten, de zogenaamde lipoproteïnen. We kennen LDL-cholesterol (lage dichtheid lipoproteïnen), en HDL-cholesterol (hoge dichtheid lipoproteïnen). Het verschil zit ‘m in de vet/eiwit verhouding; hoe meer vet des te lichter het deeltje. In LDL zit dus meer vet/cholesterol dan in HDL.


Verzadigde vetten

LDL-cholesterol wordt ook wel het ‘slechte’ cholesterol genoemd en dat kan maar beter zo laag mogelijk zijn. HDL-cholesterol wordt het ‘goede’ cholesterol genoemd. Het haalt cholesterol uit het bloed en vervoert het naar de lever, waar het kan worden afgebroken. Onze leef- en eetgewoonten hebben invloed op de aanmaak van cholesterol. Slechte verzadigde vetten uit de voeding verhogen het LDL-cholesterolgehalte..   Bewegen is gunstig voor het ‘goede’ HDL-cholesterol.


Goede voeding, gezonde leefstijl

Voor een goed cholesterolgehalte is een gezonde leefstijl en goede voeding dus van groot belang. En met een gezonde voeding wordt houdt ook in: niet roken, matig met alcohol (maximaal 1 consumptie per dag voor vrouwen en 2 voor mannen) veel bewegen en stress vermijden.


Extra hulp

Wat kun je  doen om het cholesterol te verlagen? Met voedingsmiddelen die plantensterolen bevatten kan het ‘slechte’ LDL-cholesterol verlaagd worden.* Plantensterolen zitten van nature in plantaardige producten als groente, fruit, noten, granen en peulvruchten. Er bestaan ook speciale verrijkte voedingsmiddelen met daarin grotere hoeveelheden plantensterolen zoals margarine-, yoghurt en magere melkproducten van Becel pro.activ.*


Hoe werkt dat?

Plantensterolen verminderen de opname van cholesterol uit de darmen. Er wordt meer cholesterol uitgescheiden via de ontlasting en het gevolg is dat het LDL-cholesterolgehalte  in het bloed daalt.


De Cholesterol Informatie Box

Licht verhoogd cholesterol? Speciaal voor mensen die met een gezonde voeding en leefstijl het cholesterolgehalte willen verlagen is Becel pro-activ* ontwikkeld. De gratis Cholesterol Informatie Box van Becel pro-activ is een handig hulpmiddel hierbij. In deze box vind je onder andere: Een informatieboekje over cholesterol, tips en adviezen voor een gezonde leefstijl, recepten voor lekkere en gezonde gerechten, en drieweeks stappenplan om het cholesterolgehalte te verlagen en een kortingsbon voor een gratis kuipje Becel pro-activ 250 gram. Vraag m aan op www.verlaagcholesterol.nl.

*Becel pro-activ bevat plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben


Meer weten?

Meer weten over de Becel pro-activ producten? Voor wie ze precies bestemd zijn en hoe ze werken? Kijk voor de meest gestelde vragen op:  http://www.verlaagcholesterol.nl/becel-proactiv