Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
do 10 jan 2013, 09:00

Als steuntje in de rug om die gezonde voornemens dit jaar wél te laten slagen, is VROUW  in samenwerking met Becel pro-activ 30 dagen lang jouw coach

Bewegen: elke dag een beetje

We zouden vaker willen sporten, bleek uit onze Goede Voornemens Enquête. Een mooi streven, maar hoe zit het met onze dagelijkse beweging? Dat is misschien wel belangrijker voor de gezondheid van hart en bloedvaten dan af en toe een sportieve ‘uitbarsting’.  Doe mee, gewoon achter je bureau, alle beetjes helpen!

Foto: Becel

Zittend werk

Veel mensen bewegen nauwelijks op een dag. Al was het maar omdat verreweg de meesten een zittend beroep uitoefenen. We gaan naar kantoor met de auto, nemen daar de lift, brengen uren achter het beeldscherm door en ook thuis lonken televisie en laptop. Jazeker, er wordt gesport. Regelmatig, door zo’n 40%. Wekelijks proberen we dat uurtje sportschool te halen. Of in het weekend een potje tennis af te spreken. Waarom? Omdat het gezond is, beseft de helft. Om af te vallen, zegt een derde. Toch komt 60% procent van de mensen met goede voornemens niet of onvoldoende aan regelmatige sportbeoefening.

 

Dagelijks

Onderzoekers vragen zich inmiddels steeds vaker af of slechts af en toe een sportieve uitbarsting wel genoeg is om gezond en fit te blijven. Zeker wanneer voor de rest van de week het grootste gedeelte van de dag zittend wordt doorgebracht.  Regelmatig, matig intensief bewegen is minstens zo belangrijk voor een goede gezondheid. Dat betekent niet dat daarmee alle goede voornemens om meer te gaan sporten de prullenbak in mogen. Het blijft belangrijk voor onze bloedsomloop om een paar keer per week de hartslag flink op te voeren. Maar wat meer beweging gedurende de dag draagt ook al bij aan de gezondheid van je hart. Dat hoeft niet moeilijk te zijn...

 

Alle beetjes helpen

Heb je een zittend beroep? Probeer dan wat nieuwe ‘werkgewoontes’ in te bouwen die voor een beetje extra dagelijkse beweging zorgen.

 

Rek en strek Rek en strek even regelmatig achter je bureau, bij voorkeur ieder uur. Of haal  eens een kop koffie voor je collega’s.Reminder Bang dat je je nieuwe gezonde beweegpauze door de drukte zult vergeten? Zet een reminder in je telefoon of laat je computer een melding geven.
Voetenwerk Ook zittend kun je bewegen. Draai bijvoorbeeld rondjes met je voeten of span je bilspieren terwijl je zit te typen.
Praatje Waarom een mailtje naar je collega twee afdelingen verderop? Loop er gewoon even langs. En maak meteen een praatje. 
Wissel af Plan je dag zo dat je rustige en actieve werkzaamheden af kunt wisselen.
Lift Neem de trap in plaats van de lift. Al is het maar een keer per dag.
Naar buiten Plan lunchwandelingen met je collega’s.


En verder...

Ook thuis kunnen kleine beetjes extra beweging in je dagelijkse routine al een verschil maken voor de gezondheid van het hart.

Boodschappen. Doe liever enkele keren per week te voet of met de fiets je boodschappen dan één keer per week met de auto.
Huishouden
Stofzuigen, strijken, dweilen of onkruid wieden zijn ook vormen van bewegen.
Wandeling
Maak ’s avonds na het eten eens een lekkere wandeling in plaats van online te gaan of de televisie aan te zetten.


Gezond hart

Bewegen is goed voor de gezondheid van je hart. Inspanning bevordert niet alleen de doorbloeding, het heeft ook een positief effect op het gewicht en daardoor ook op het cholesterolgehalte.

 

Heb je een licht verhoogd cholesterolgehalte? En wil je dit verlagen door middel van een gezonde voeding met voldoende groent en fruit en een gezonde leefstijl? Speciaal voor mensen die met een gezonde voeding en leefstijl het cholesterolgehalte willen verlagen is Becel pro-activ* ontwikkeld. De gratis Cholesterol Informatie Box van Becel pro-activ is een handig hulpmiddel hierbij. In deze box vind je onder andere een informatieboekje over cholesterol, tips en adviezen voor een gezonde leefstijl, recepten voor lekkere en gezonde gerechten, een drieweeks stappenplan om het cholesterolgehalte te verlagen en een kortingsbon voor een gratis kuipje Becel pro-activ 250 gram. Vraag de Cholesterol Informatie Box aan op www.verlaagcholesterol.nl

 

*Becel pro-activ bevat plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.