Zoeken
  Zoeken met  
12.6 °C
O3
 
files 114
90 km.
euro95
diesel
1,821
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
za 12 jan 2013, 09:00

Als steuntje in de rug om die gezonde voornemens dit jaar wél te laten slagen, is VROUW  in samenwerking met Becel pro-activ 30 dagen lang jouw coach

Risico’s van een verhoogd cholesterol

Een verhoogd cholesterolgehalte komt bij 30% van de mensen voor. Een ongezond leef- en eetpatroon kan hiervan de oorzaak zijn. Hoe kun je zelf invloed uitoefenen op je cholesterolgehalte?

Hart en vaten gezond houden

Een verhoogd cholesterolgehalte is ongunstig voor de conditie van hart- en bloedvaten. Veel mensen zijn zich hiervan niet bewust. Het lastige is bovendien dat we zelf vaak helemaal niet doorhebben dat ons cholesterol verhoogd is. Want je merkt of voelt er niets van. Wat wél duidelijk is, is dat een verhoogd cholesterolgehalte veroorzaakt kan worden door een (soms jarenlang) ongezond leef- en eetpatroon. En daaraan kun je zelf al veel doen. Wil je je  hart en vaten gezond houden, dan is het belangrijk behalve het cholesterol eens te laten bepalen ook te kijken naar gewoonten zoals roken, voeding, beweging en stress.


De rol van voeding en vet

Voeding speelt een belangrijke rol waar het gaat om de gezondheid van het hart.. Met name het eten van teveel verzadigde vetten heeft een nadelige invloed op het cholesterolgehalte. Dit zorgt er namelijk voor dat het LDL-gehalte, ofwel het slechte cholesterol stijgt. Verzadigde vetten komen voor in volle melkproducten, in room(boter), pakjes harde margarine, vet vlees en volvette kaas, maar ook in veel lekkernijen als chocolade, koek, chips, gebak en snacks. Probeer daar dus op te letten. Kies zoveel mogelijk voor producten met onverzadigd vetten, zoals, vloeibare bak- en braadproducten,  dieetmargarine of dieethalvarine. Onverzadigde vetten vind je verder in plantaardige olie, in noten, zaden en vette vis zoals zalm en makreel. Volvette zuivelproducten en vet vlees vervang je het best door hafvolle of magere varianten.


Waar kun je nog meer op letten?

Voor een gezond lichaam is het belangrijk om dagelijks voldoende groente (200 gram) en fruit (2 stuks) te eten. Groente en fruit zijn rijk aan vitaminen en vezels. Om de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vezels te halen, is het ook goed zoveel mogelijk voor volkoren producten te kiezen. Niet alleen bij brood, ook de volkoren varianten van pasta en denk ook aan zilvervliesrijst in plaats van witte rijst. Probeer verder bij het koken zo min mogelijk zout te gebruiken. Regelmatige lichaamsbeweging tenslotte draagt ook bij aan de conditie van hart- en bloedvaten.


Tips voor op tafel

Wil je ideeën opdoen voor lekkere, verantwoorde maaltijden met de juiste vetten? Kijk eens op www.verlaagcholesterol.nl.

 

Heb je een licht verhoogd cholesterolgehalte? En wil je dit verlagen door middel van een gezonde voeding met voldoende groent en fruit en een gezonde leefstijl? Speciaal voor mensen die met een gezonde voeding en leefstijl het cholesterolgehalte willen verlagen is Becel pro-activ* ontwikkeld. De gratis Cholesterol Informatie Box van Becel pro-activ is een handig hulpmiddel hierbij. In deze box vind je onder andere een informatieboekje over cholesterol, tips en adviezen voor een gezonde leefstijl, recepten voor lekkere en gezonde gerechten, een drieweeks stappenplan om het cholesterolgehalte te verlagen en een kortingsbon voor een gratis kuipje Becel pro-activ 250 gram. Vraag hem aan op www.verlaagcholesterol.nl

 

*Becel pro-activ bevat plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.