Zoeken
  Zoeken met  
12.7 °C
ZZO2
 
files 283
240 km.
euro95
diesel
1,821
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: sxc.hu
ma 14 jan 2013, 09:00

Als steuntje in de rug om die gezonde voornemens dit jaar wél te laten slagen, is VROUW  in samenwerking met Becel pro-activ 30 dagen lang jouw coach

Gewoon nooit meer eieren eten?

Het was jarenlang het advies: wees matig met eieren. En blijf weg van vet. Want daarvan krijg je een verhoogd cholesterol. Hoe zit dat nou echt? Wat doet voeding met het cholesterolgehalte?

Voeding en cholesterol

Cholesterol speelt een belangrijke rol in ons lichaam. De ‘vettige bolletjes’ zorgen er onder meer voor dat onze cellen soepel en toegankelijk blijven, en zijn daarnaast ook belangrijk bij onder meer de vorming van verschillende hormonen en gal.  Cholesterol wordt voor ongeveer 80% door het lichaam zelf gemaakt; en wel in de lever. Slechts 20% komt via de voeding binnen. Hoe kan voeding dan toch zo’n belangrijke rol spelen bij het cholesterolgehalte?


Aanmaak en uitscheiding

Zowel de aanmaak als opname en uitscheiding van cholesterol kan worden beïnvloed via de voeding. Met name een te hoge inname van verzadigd vet geeft een hogere aanmaak van cholesterol in het lichaam. Het gaat daarbij om het zogenaamde slechte LDL-cholesterol. Dat is het cholesterol dat vanuit de lever het lichaam in gaat. HDL-cholesterol gaat juist de omgekeerde weg, en wordt dan ook wel gunstig cholesterol genoemd. Voor de conditie van hart en bloedvaten is de verhouding tussen LDL en HDL belangrijk; hoe lager deze verhouding, hoe beter.


Eieren enzo

Twintig procent van het totale cholesterol komt zogezegd via de voeding binnen. Eieren, en dan met name de dooiers, bevatten cholesterol. Maar eieren bevatten ook veel goede voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen en leveren bovendien zo’n beetje alle belangrijke aminozuren. De Nederlandse Hartstichting heeft als advies bij een verhoogd cholesterol dat de consumptie van maximaal drie eieren per week in een gevarieerde voeding past.


Plantensterolen

Plantensterolen zijn vetachtige stoffen die van nature in plantaardige voedingsmiddelen voorkomen en lijken op cholesterol. Ze zitten bijvoorbeeld in kleine hoeveelheden in noten, granen, fruit, groente en plantaardige olie. Het bijzondere van deze plantensterolen is dat ze de opname van cholesterol vanuit de darmen verhinderen, omdat ze zo sterk lijken op ‘gewoon’ cholesterol.