Zoeken
  Zoeken met  
6.3 °C
Z3
 
files 109
89 km.
euro95
diesel
1,817
1,497
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Becel
zo 20 jan 2013, 09:00

Als steuntje in de rug om die gezonde voornemens dit jaar wél te laten slagen, is VROUW  in samenwerking met Becel pro-activ 30 dagen lang jouw coach

Goed vet, vet goed

Niet alle vetten zijn slecht. Integendeel: kies je voor de juiste vetten, kun je zelfs iets goed doen voor je hart.


Belangrijke bron

Vetten spelen een belangrijke rol in onze voeding. Ze zijn niet zelden de smaakmakers van ons menu, en vormen bovendien een belangrijke bron van energie. Maar vetten, bijvoorbeeld in vloeibare bak- en braadproducten en smeerbare margarineproducten, kunnen ons ook vitamines A, D en E en enkele essentiële vetzuren leveren. Voor een gezonde eet- en leefstijl is het daarom belangrijk om te kijken naar het type vet dat je kiest. Hoe zit dat precies?


Goed vet, slecht vet

Op basis van de scheikundige structuur en eigenschappen kunnen we bij vetten een onderscheid maken tussen onverzadigde en verzadigde vetten. Verzadigde vetten kunnen het cholesterolgehalte in het bloed verhogen. Deze worden dan ook wel slechte vetten genoemd. De onverzadigde vetten zijn goede vetten. Dit is makkelijk te onthouden door:
V= verzadigd = verkeerd
O= onverzadigd = oké

De vervanging van verzadigde vetten door onverzadigde vetten in de voeding draagt bij tot de instandhouding van een normaal cholesterolgehalte in het bloed en levert daarmee een bijdrage aan de gezondheid van het hart.


Meervoudig onverzadigd

Vetten zijn opgebouwd uit vetzuren. Bij de onverzadigde vetzuren, de goede vetten, onderscheiden we daarbij bovendien: meervoudig en enkelvoudig onverzadigde vetzuren. De bekendste voorbeelden van meervoudig onverzadigde vetzuren zijn de Omega 3 en Omega 6 vetzuren.


Omega 3 en 6

Omega 3 komt in een plantaardige en een dierlijke vorm voor. De plantaardige vorm is alfa-linoleenzuur, dat van nature voorkomt in bijvoorbeeld lijnzaadolie en koolzaadolie. De dierlijke vorm zijn de visvetten EPA en DHA, en deze zitten in vette vis, zoals haring, makreel en zalm. De plantaardige en dierlijke Omega 3 vetten dragen bij aan de gezondheid van het hart. Plantaardige Omega 3 draagt namelijk bij tot de instandhouding van een normaal cholesterolgehalte van het bloed. Dierlijke Omega 3 vetzuren dragen bij tot de normale werking van het hart. De benodigde dagelijkse hoeveelheid die bijdraagt tot de normale werking van het hart is 250mg EPA & DHA en de benodigde dagelijkse hoeveelheid die bijdraagt aan het behoud van een normaal cholesterolgehalte is 2g alfa-linoleenzuur. Omega 6 kennen we ook wel als linolzuur. Dit meervoudig onverzadigde vetzuur zit onder andere in zonnebloemolie(producten). Ook Omega 6 draagt bij tot de instandhouding van een normaal cholesterolgehalte in het bloed. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 10g linolzuur..


Essentiële vetzuren

Linolzuur en alfa-linoleenzuur zijn vetzuren die we niet zelf kunnen aanmaken. Daarom heten ze essentiële vetzuren. Het lichaam moet deze vetzuren via voedingsmiddelen binnenkrijgen.
Het lichaam maakt overigens zelf wel de Omega 3 vetzuren EPA en DHA aan uit alfa-linoleenzuur. Het is echter nog onduidelijk hoeveel.


Plantensterolen

Plantensterolen zijn vetachtige stoffen die van nature in onze voeding voorkomen, maar dan in kleine hoeveelheden. Je vindt ze in noten, plantaardige oliën en granen. Becel pro-activ is een product met toegevoegde plantensterolen. Het is uitsluitend bedoeld voor mensen die het cholesterolgehalte willen verlagen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. Je kunt het cholesterolgehalte na twee tot drie weken met 7 tot 10 procent verminderen met de inname van 1,5-2,4 gram plantensterolen per dag


Wat eten we?

In verhouding eten we veel onverzadigde vetten  eten en weinig verzadigde vetten is gunstig voor  hart- en bloedvaten. Kies daarom voor voedingsmiddelen met veel (meervoudig) onverzadigde vetten zoals vloeibare bakproducten, zachte margarines, oliën, noten en vette vis.