Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Becel
ma 21 jan 2013, 09:00

Als steuntje in de rug om die gezonde voornemens dit jaar wél te laten slagen, is VROUW  in samenwerking met Becel pro-activ 30 dagen lang jouw coach

Geen 25 meer

Hoe vroeg het ook mag klinken, vanaf je 25ste begint het lichaam te verouderen. Langzaam worden we stijver en minder veerkrachtig. Toch kun je zelf  veel doen om je lichaam in goede conditie te houden.. Voeding en leefstijl spelen een belangrijke rol. Een gezonde voeding en leefstijl is ook gunstig voor een goede hartgezondheid.

Extra voelbaar

Het gebeurt bij iedereen. Het hoort nu eenmaal bij ouder worden. Het lichaam wordt stukje bij beetje stijver en strammer. We boeten in op veerkracht en elasticiteit. En alles kost steeds een beetje meer moeite: van inspanning verrichten en bewust nadenken, tot lang doorhalen en weer soepel uit bed springen. Ook het cholesterolgehalte kan stijgen met de leeftijd. Voeding en leefstijl zijn dan ook van belang voor het behoud van een normaal cholesterolgehalte.


Blijf bewegen

Wie beweegt blijft soepeler en voelt zich beter. Door te bewegen worden de spieren versterkt. Pezen, banden en gewrichten worden soepeler.


Gezonde norm

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen gaat uit van een half uur matig intensieve lichamelijke activiteit, op minimaal vijf dagen van de week. In dit half uurtje, dat niet aaneengesloten hoeft te zijn, is alle beweging meegenomen: van traplopen en huishoudelijke werkzaamheden tot actief tuinieren en boodschappen doen. Met een dagelijkse wandeling (niet slenteren) van een kwartier heb je al de helft van die norm te pakken.


Gezond eten

Een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl is gezonde voeding. En gezonde voeding betekent onder andere voldoende groente (200 gram) en fruit (2 stuks), zoveel mogelijk verzadigde vetten vervangen door onverzadigde vetten, vezelrijke producten kiezen boven vezelarme producten en het beperken van zout.


Slapen is gezond

Een slechte nachtrust breekt iedereen op. Je kunt er humeurig door zijn,  je uitgeput voelen en minder goed in staat zijn om juist te handelen in drukte en bij stress. Stress zorgt er juist voor dat je minder goed slaapt…

Speciaal voor mensen die met een gezonde voeding en leefstijl het cholesterolgehalte willen verlagen is Becel pro-activ* ontwikkeld. De gratis Cholesterol Informatie Box van Becel pro-activ is een handig hulpmiddel hierbij. In deze box vind je onder andere een informatieboekje over cholesterol, tips en adviezen voor een gezonde leefstijl, recepten voor lekkere en gezonde gerechten, een drieweeks stappenplan om het cholesterolgehalte te verlagen en een kortingsbon voor een gratis kuipje Becel pro-activ van 250 gram. Vraag hem aan op www.verlaagcholesterol.nl


*Becel pro-activ bevat plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

Becel pro-activ is uit voedingsoogpunt mogelijk niet geschikt voor zwangeren, vrouwen die borstvoeding geven en kinderen onder de vijf jaar. Gebruikers van cholesterolverlagende medicijnen dienen met hun arts te overleggen alvorens Becel pro-activ te gebruiken. Meer dan 3g plantensterolen per dag dient niet geconsumeerd te worden.