Zoeken
  Zoeken met  
12.2 °C
ONO3
 
files 116
83 km.
euro95
diesel
1,821
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Becel
za 19 jan 2013, 09:00

Als steuntje in de rug om die gezonde voornemens dit jaar wél te laten slagen, is VROUW  in samenwerking met Becel pro-activ 30 dagen lang jouw coach

Volhouden die goede voornemens!

We zijn enthousiast begonnen met zijn allen. Nu is het een kwestie van volhouden en de goede gewoontes in het dagelijkse leven in passen.

33 jaar voornemens

Met haar 33 jaar praktijkervaring en voorlichtingswerk voor de Hartstichting heeft Wilma Koghee, diëtiste bij ALMADiS  in Arnhem al heel wat goede voornemens zien langskomen, helpen uitvoeren én volhouden. Wat zijn de belangrijkste dingen om voor ogen te houden. En, minstens zo belangrijk: wat zijn de beruchtste valkuilen? 


Valkuil 1

“Mensen overvragen zichzelf. Vaak pakken ze het vanaf die eerste januari meteen rigoureus en streng aan. Ze ontzeggen zichzelf van alles. Maar juist dán wordt het een opgave. En zullen ze even rigoureus weer afhaken. Ongeveer nu.”

Bedenk

 “Ga maar weer even terug naar het begin van dit jaar. Wat was het ook al weer wat je zo ontzettend graag wilde bereiken? Wat was je doel? Wat was nu voor jou die gouden plak? Vaak, heel vaak, is dat een x aantal kilo dat mensen graag kwijt willen raken of gezonder gaan leven en eten.”


Valkuil 2

“Ik vind er niets meer aan, dat gezonde leven met dat saaie gezonde eten.”

Bedenk

“Veel pogingen om gezonder te leven en eten stranden omdat mensen niet goed weten hoe ze ook lekker kunnen blijven eten. Ze variëren nauwelijks en laten van alles weg uit hun menu, en dan wordt dat nieuwe gezonde leven een lange lijst van dingen die niet meer mogen.” Zoek steun of informatie bij het maken van verantwoorde keuzes. Op www.verlaagcholesterol.nl vind je lekkere en gezonde recepten. Wist je dat uit onderzoek van de Universiteit Wageningen is gebleken dat goede begeleiding, maar ook de duur en intensiteit daarvan, van invloed is op de kans van slagen van die goede voornemens? We praten dan niet over alleen die maand januari, maar over een half tot driekwart jaar.


Valkuil 3

“Denken in termen van ‘ik mag even niets meer’. En je daar zielig over voelen.”

Bedenk

“Denk niet in verboden. Bedenk liever wat je ook al weer graag wilde bereiken. Kies wat goed voor je is en geniet er van.”


Valkuil 4

“Een slechte dag. Gezwicht voor de verleiding. De sportschool niet gehaald. Toch die sigaret opgestoken. Een paar dagen slecht gegeten. Het gebeurt de meeste mensen met goede voornemens. Een gevaarlijk moment. Want dan volgt niet zelden het bekende ‘nou, het heeft nu toch al geen zin meer’.”

Bedenk

“Gezonder leven, ofwel het doorbreken van gewoontes en daarvoor nieuwe manieren van leven en eten aanwenden, is net als leren lopen. Met vallen en opstaan dus. Val je een keer? Klaar. Niet te lang bij stilstaan. En hup, gewoon weer door.”


Valkuil 5

“Sporten omdat je vindt dat je moet.”

Bedenk

Sporten of bewegen houd je vol als je het leuk vindt. Doe iets waaraan je plezier beleeft of ga sporten samen met een vriendin.”


Valkuil 6

“De automatische piloot die langzaam weer in werking treedt.”

Bedenk

“Gezonder leven gaat niet vanzelf.  Je zult het zelf moeten doen. Heel belangrijk daarbij is een andere manier van denken aanleren. Blijf jezelf steeds opnieuw de vraag stellen wat je nu precies wil bereiken en waar je gelukkig van wordt. Gelukkige mensen voelen zich namelijk beter én fitter. En vaak gaat het één samen met het ander. Kies wat goed voor jou is. Dan is het vaak goed. Want: hoe lekkerder je in je vel zit, hoe beter je voor jezelf zorgt. En dat gaat dan uiteindelijk vanzelf.”


Meer weten?

Lees meer over gezond leven en eten op de website www.almadis.nl of op www.hartstichting.nl.


Speciaal voor mensen die met een gezonde voeding en leefstijl het cholesterolgehalte willen verlagen is Becel pro-activ* ontwikkeld. De gratis Cholesterol Informatie Box van Becel pro-activ is een handig hulpmiddel hierbij. In deze box vind je onder andere een informatieboekje over cholesterol, tips en adviezen voor een gezonde leefstijl, recepten voor lekkere en gezonde gerechten, een drieweeks stappenplan om het cholesterolgehalte te verlagen en een kortingsbon voor een gratis kuipje Becel pro-activ van 250 gram. Vraag hem aan op www.verlaagcholesterol.nl


* Becel pro-activ bevat plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.