Zoeken
  Zoeken met  
12.8 °C
NO4
 
files 122
90 km.
euro95
diesel
1,821
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Becel
vr 25 jan 2013, 14:25

Als steuntje in de rug om die gezonde voornemens dit jaar wél te laten slagen, is VROUW  in samenwerking met Becel pro-activ 30 dagen lang jouw coach

8 redenen om te bewegen

Wondermiddelen bestaan niet. Maar als er toch iets is wat goed doet voor je lichaam, dan is dat wel beweging. 8 redenen om (weer) lekker wat te gaan doen!

1. Blijf soepel

Wie beweegt, blijft soepeler en voelt zich beter. Bewegen helpt de spieren te versterken en helpt pezen, banden en gewrichten soepeler te laten worden. Vooral als je ouder wordt, is dat geen overbodige luxe.


2. Gezond hart

Een  gezonde leefstijl helpt het hart gezond houden. Door voldoende en regelmatig te bewegen stijgt het gehalte aan het goede HDL-cholesterol. Bewegen is daarnaast ook goed voor de bloedsomloop.  


3. Goed humeur

Van bewegen kun je vrolijker worden. Slechts 5 minuten bewegen, het liefst in een groene omgeving, kan je mentaal al een enorme oppepper geven. En wist je dat bewegen in de natuur een goede remedie kan zijn tegen somberheid en depressieve gevoelens?


4. Minder stress

Beweging helpt om te ontspannen, maar ook om stressverschijnselen op afstand te houden.  Mensen die dagelijks voldoende bewegen kunnen minder vatbaar zijn voor stress. Iemand die weinig energie heeft of futloos is , kan het beste lekker gaan wandelen en yoga-oefeningen doen. Ben je juist rusteloos en prikkelbaar, dan kan het juist goed zijn om regelmatig flink te zweten, afgewisseld met momenten van rust en ontspanning.


5. Meer zin, meer doen

Bewegen kan je  productiever maken. Last van een dipje in de middag? Maak lekker een wandeling buiten. Dan kun je er daarna weer beter tegenaan. Regelmatig bewegen zorgt dat je weer energieker wordt. Je zult zien dat alles dan makkelijker gaat; van moeilijke gesprekken op het werk tot klussen in huis.


6. Beter in je vel

Als je fit bent, dan kun je ook lekker in je vel zitten. Hoe fitter je bent, hoe lekkerder je in je vel komt te zitten. En des te beter je (weer) voor jezelf zult gaan zorgen. Logisch: je hebt meer zin en energie om wat van die maaltijd te maken, om af te spreken met die vriendin of om eens echt tijd te steken in je relatie.


7. Beter slapen

Wie regelmatig beweegt, is niet alleen minder moe, maar zal ook beter slapen. En met een uitgerust lichaam kun je meer aan.


Gezonde norm

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen gaat uit van een half uur matig intensieve lichamelijke activiteit, op minimaal vijf dagen van de week. In dit half uurtje, dat niet aaneengesloten hoeft te zijn, is alle beweging meegenomen: van traplopen en huishoudelijke werkzaamheden tot actief tuinieren en boodschappen doen. Met een dagelijkse wandeling (niet slenteren) van een kwartier heb je al de helft van die norm te pakken.


Gezonde gewoonte

Maak van beweging een gewoonte. En je zult zien dat het steeds een beetje makkelijker gaat. Zó makkelijk, dat het je ook écht voldoening en plezier gaat geven, waardoor het uiteindelijk vanzelf een nieuwe gewoonte wordt waarnaar je uitkijkt.