Zoeken
  Zoeken met  
6.7 °C
NNW4
 
files 116
84 km.
euro95
diesel
1,819
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
za 26 jan 2013, 06:30

Cholesterol en de overgang

Een verhoogd cholesterolgehalte wordt vaak gezien als een mannenkwaal, die bovendien samengaat met overgewicht en ouder worden. Dat klopt niet helemaal. Wist je dat juist vrouwen na de overgang vaker een verhoogd cholesterol hebben?

Foto: Becel

Ouder worden

Iedereen kan een verhoogd cholesterolgehalte hebben. Mannen én vrouwen. Je kunt bijvoorbeeld erfelijk belast zijn. Maar ook een slechte voeding en leefstijl kan leiden tot een verhoogd cholesterolgehalte. Het klopt dat overgewicht van invloed is op het cholesterol. En het klopt ook dat het cholesterolgehalte in het bloed  stijgt met de leeftijd;  zowel bij mannen als bij vrouwen. Toch zijn er verschillen. Bij mannen stijgt het cholesterolgehalte eerder in hun leven dan bij vrouwen. Maar let op: ná de overgang hebben juist vrouwen vaker een verhoogd cholesterolgehalte. Dat heeft te maken met de hormoonhuishouding.

De overgang

Vrouwen maken oestrogeen aan. Dit vrouwelijk geslachtshormoon heeft  een gunstig effect op de vetstoffen in het bloed, in het bijzonder op cholesterol. Het gehalte aan het goede HDL-cholesterol stijgt en het gehalte aan slecht LDL-cholesterol daalt. Door deze ‘beschermende’ werking van oestrogeen hebben vrouwen vóór de overgang gemiddeld een hoger HDL-gehalte dan mannen van dezelfde leeftijd. Maar die ‘winst’ valt weg met het verminderen van de oestrogeenproductie na de overgang. 

Moeten vrouwen extra opletten?

Voor iedereen geldt dat een gezonde leefstijl en voeding kunnen helpen een normaal cholesterolgehalte in stand te houden. Ná de overgang is dat voor vrouwen extra belangrijk. Wat kun je doen? Als je rookt, probeer dan te stoppen. Streef verder naar een gezond gewicht, vermijd zoveel mogelijk stress en blijf of ga lekker bewegen.

Wat betreft voeding is het belangrijk om zoveel mogelijk verzadigde vetten te vervangen door  onverzadigde vetten. De vervanging van verzadigde vetten door onverzadigde vetten in de voeding draagt namelijk bij tot de instandhouding van een normaal cholesterolgehalte in het bloed. Naast het letten op het soort vet, is het ook belangrijk om voldoende groente (200 gram) en fruit (2 stuks) en voldoende vezels binnen te krijgen.

Plantensterolen helpen

Je kunt de natuur ook een handje helpen door producten te gebruiken die plantensterolen bevatten. Becel pro-activ* bevat plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen.

De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10 procent verlagen na 2 tot 3 weken. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben. Meer dan 3 gram plantensterolen per dag dient niet geconsumeerd te worden.