Zoeken
  Zoeken met  
11.0 °C
ZO2
 
files 172
145 km.
euro95
diesel
1,809
1,491
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Becel
vr 25 jan 2013, 16:11

Als steuntje in de rug om die gezonde voornemens dit jaar wél te laten slagen, is VROUW  in samenwerking met Becel pro-activ 30 dagen lang jouw coach

Bloeddruk en cholesterol, hou ze laag!

Voor een gezond hart is behalve cholesterol ook de bloeddruk van belang. Bij veel mensen, zeker vanaf de vijftig, is deze óók (ongemerkt) te hoog. Wat kun je daar aan doen?


Laat ontdekt

Een verhoogd cholesterolgehalte wordt meestal pas laat of per toeval ontdekt, bijvoor­beeld tijdens een willekeurig doktersbezoek. Toch kun je er dan al vele jaren mee hebben rondgelopen. Zonde, want dat komt de gezondheid van je hart niet ten goede. Wat kun je zelf doen  voor een hartgezonde leefstijl?


Probeer te stoppen

Stoppen met roken is een van de belangrijkste stappen die je kunt nemen voor je hart. Zelfs als je al jaren rookt. Als je rookt, probeer dan te stoppen.


Kom in beweging

Sport en beweging hebben een gunstig effect op je gezondheid. Zoek iets dat bij je past en ga lekker bewegen. Dat hoeft niet meteen een sportschoolabonnement te betekenen. Bewegen is ook boodschappen doen op de fiets, eens wat vaker de trap nemen of in de tuin werken.


Ontspan regelmatig

Een leven zonder spanning lijkt tegenwoordig bijna onmogelijk. We vliegen iedere dag van hot naar her, mobieltje in de ene hand, agenda in de andere en voor ontspanning zien we nauwelijks meer ruimte. Toch doen. Desnoods inplannen in diezelfde agenda. Plan een uitgebreid bad of avondje sauna of ga een avondje yoga en/of mindfulness-oefe­ningen doen.


Vermijd stress

Een beetje stress is niet zo erg, maar wanneer het zwaar  wordt of lang duurt, kan het een te grote belasting vormen voor het lichaam.
 

Voeding

Een gezond eetpatroon kan bijdragen aan een goede hartgezondheid. Probeer verzadigde vetten zoveel mogelijk te vervangen door onverzadigde vetten. Eet gevarieerd en doe rustig aan met zout. De vervanging van verzadigde vetten door onverzadigde vetten in de voeding draagt bij aan de instandhouding van een normaal cholesterolgehalte in het bloed.


Meer groente, fruit en volkoren

In een gezonde, gevarieerde voeding hoort voldoende groente (200 gram) en fruit (2 stuks per dag) en ruim volkoren producten.

 

Speciaal voor mensen die met een gezonde voeding met voldoende groente en fruit en een gezonde leefstijl het cholesterolgehalte willen verlagen is Becel pro-activ* ontwikkeld. De gratis Cholesterol Informatie Box van Becel pro-activ is een handig hulpmiddel hierbij. In deze box vind je onder andere een informatieboekje over cholesterol, tips en adviezen voor een gezonde leefstijl, recepten voor lekkere en gezonde gerechten, een drieweeks stappenplan om het cholesterolgehalte te verlagen en een kortingsbon voor een gratis kuipje Becel pro-activ van 250 gram.Vraag de Cholesterol Informatie Box gratis aan.


*Becel pro-activ bevat plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

Meer dan 3 gram plantensterolen dient niet geconsumeerd te worden.

Becel pro-activ is vanuit voedingsoogpunt mogelijk niet geschikt voor zwangeren, vrouwen die borstvoeding geven en kinderen onder de vijf jaar. Gebruikers van cholesterolverlagende medicijnen dienen met hun arts te overleggen alvorens Becel pro-activ te gebruiken.