Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
vr 25 jan 2013, 16:19

Als steuntje in de rug om die gezonde voornemens dit jaar wél te laten slagen, is VROUW  in samenwerking met Becel pro-activ 30 dagen lang jouw coach

Oplaadmomentjes

Wie goed in zijn vel zit, gaat vanzelf beter voor zichzelf zorgen. Zorg daarom voor een goede balans tussen in- en ontspanning. 3 x kwalitijd voor jezelf.

Foto: Becel

Maak tijd voor leuke dingen

Zodra we het druk hebben en onze agenda’s vollopen, zijn we geneigd om de ontspannende activiteiten het eerste te schrappen. Dan maar niet eten met die vriendin. Dan maar een keertje niet naar de sportschool. En voor dat dagje wellness moet ook maar eerst een keer wat meer tijd komen. Maar juist die leuke dingen zijn belangrijk om vol energie  de week door te komen.  Drukke werkweek? Overvol weekend voor de boeg? Ga dan juist even uitwaaien op het strand, naar de film of uit eten. Want daarmee laad je de batterij weer op. Natuurlijk zal het niet altijd meevallen om dagelijks precies evenveel in- en ontspanning te hebben. Maar spreek met jezelf af dat je doordeweeks minstens twee leuke, ontspannende activiteiten inplant. Noteer ze desnoods in diezelfde volle agenda en laat er niets tussenkomen.


Ga op zijn tijd naar buiten

Regelmatig even naar buiten helpt het hoofd leeg te krijgen en de batterij weer vol te laten lopen. Zeker nu het buiten koud is, en we geneigd zijn vooral binnen te blijven, is het belangrijk daar écht tijd voor vrij te maken. Maak een wandelingetje tijdens de lunch of ga lopend die boodschappen doen. Het opladend vermogen van de buitenlucht is overigens het sterkst in de échte natuur. Zoek daarom af en toe de stilte op van een echt bos of duingebied of ga lekker uitwaaien op het strand. Zet daarbij alle zintuigen open: snuif de lucht op, voel de wind in je gezicht en kijk lekker om je heen. Niet alleen het oplossend vermogen en onze concentratie verbeteren bij als je regelmatig buiten bent, ook stress en sombere gevoelens verminderen door regelmatig buiten zijn.