Zoeken
  Zoeken met  
19.9 °C
ONO4
 
files 131
122 km.
euro95
diesel
1,821
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Becel
ma 28 jan 2013, 13:51

Als steuntje in de rug om die gezonde voornemens dit jaar wél te laten slagen, is VROUW  in samenwerking met Becel pro-activ 30 dagen lang jouw coach

Gezond Boodschappenlijstje

Een gezond menu bevat voldoende groente, fruit, vezels en goede onverzadigde vetten, en zo min mogelijk verzadigde vetten. Deze boodschappen doen daar nog een gezond schepje bovenop. 

Avocado

Avocado’s zijn rijk aan goede, onverzadigde vetten, die een gunstige invloed hebben op het cholesterolgehalte.


Noten

Noten zijn net als avocado’s rijk aan goede onverzadigde vetten. Dit geldt onder meer voor walnoten, amandelen, pinda’s, hazel-, macademia-, pecan-, en pistachenoten. Noten bevatten relatief wel veel calorieën.  


Vloeibare vetten

Vloeibare margarine en vloeibare bak- en braadproducten bevatten goede onverzadigde vetten. Voor (roer)bakken en  braden zijn producten met vloeibare vetten te verkiezen boven harde vetten. Harde vetten (bijvoorbeeld in een pakje ) bevatten  meer slechte, verzadigde vetten dan vloeibare margarines. De vervanging van verzadigde vetten door onverzadigde vetten in de voeding draagt bij tot de instandhouding van een normaal cholesterolgehalte in het bloed.  Ook aan de ontbijt- en lunchtafel doe je je hartgezondheid een plezier door te kiezen voor producten met onverzadigde vetten, zoals  plantaardige (dieet)halvarine uit een kuipje.


Becel pro-activ

Becel pro-activ producten bevatten plantensterolen. Dat zijn vetachtige stoffen, die van nature in kleine hoeveelheden voorkomen in groente, fruit, noten, en granen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben. Meer dan 3 gram plantensterolen per dag dient niet geconsumeerd te worden.

In de supermarkt vind je naast de kuipjes Becel pro-activ voor op brood ook Becel pro-activ yoghurtdrink, magere melkdrank en yoghurtproducten in verschillende smaken.
Gebruik Becel pro-activ voor op brood op je boterham of laat het smelten door de aardappelpuree. Het is door het lage vetgehalte niet geschikt om mee te bakken of in te braden. De Becel pro-activ zuivelproducten zijn heel geschikt als drank of dessert bij de maaltijden. De melkdrank is ook te gebruiken in warme gerechten. Gebruik Becel pro-activ producten bij voorkeur bij de maaltijden, voor het beste resultaat.


Hoeveel heb ik nodig?

Al bij gebruik van 2 porties Becel pro-activ per dag (= 4 besmeerde boterhammen) kan het slechte (LDL-)cholesterol worden verlaagd. Een optimale hoeveelheid plantensterolen (2-2,5g) krijg je binnen bij 3 porties. Meer dan 3 gram plantensterolen per dag dient niet geconsumeerd te worden.


1 portie Becel pro-activ bestaat uit:

2 boterhammen besmeerd met Becel pro-activ voor op brood (10 gram) of;

  • 1 groot glas Becel pro-activ melkdrank (250 ml) of;
  • 1 beker Becel pro-activ yoghurtproduct.

Of kies voor 1 flesje Becel pro-activ yoghurtdrink per dag, daarmee krijg je in 1 keer de dagelijkse hoeveelheid aan plantensterolen binnen


Becel pro-activ is uitsluitend bedoeld voor mensen die hun cholesterol actief willen verlagen als onderdeel van een gezonde voeding met voldoende groente en fruit en een gezonde leefstijl.

Becel pro-activ is vanuit voedingsoogpunt mogelijk niet geschikt voor zwangeren, vrouwen die borstvoeding geven en kinderen onder de vijf jaar. Gebruikers van cholesterolverlagende medicijnen dienen met hun arts te overleggen alvorens Becel pro-activ te gebruiken.