Beste Roelien,
Supplementen slikken. Moet dit echt of is het een verkooppraatje? Is gewoon gezond eten niet voldoende?
Groet, Marion
Dag Marion,
Vitaminen
Er is natuurlijk al veel gezegd en geschreven over nut en nutteloosheid van supplementen slikken. Veel wetenschappers hebben zich hier al over gebogen en er zijn net zoveel voors als tegens. Het lijkt er op dat het vooral afhangt vanuit welke hoek het onderzoek komt.
De farmaceutische industrie is vooral tegen. Zij is niet gebaat bij gezonde mensen. Aan hen kunnen ze geen producten (medicijnen) slijten en dat kost omzet. Aanhangers vanuit de organisch/ biologische hoek, benaderen onze gezondheid vanuit de preventieve kant welke moeilijker te bewijzen valt. Want het feit dat mensen niet ziek zijn of worden kan met meerdere factoren te maken hebben en hoeft niet dankzij supplementen of biologische voeding te komen. Dat bewijs valt moeilijk te leveren en dat is koren op de molen van de farmaceutische industrie! Daarmee zijn we weer terug bij de vraag of we nu wel of niet moeten suppleren.
Complex
Het menselijk lichaam is een enorm complexe chemische fabriek waarvan we nog maar het topje van de ijsberg aan kennis hebben ontrafeld. Gelukkig zijn alle wetenschappers overtuigd van het belang van samenwerking tussen lichaam en geest, waarin voeding aan de basis staat van de opbouw van elke cel en vezel. Gezonde voeding met voldoende groente, fruit, volkoren producten, vis, magere zuivel en gezonde vetten is dus letterlijk van levensbelang.
Helaas is ons voedsel nu niet meer wat het geweest is of zou moeten zijn. Door overproductie, transport over lange afstanden, bestrijdingsmiddelen, toevoeging van antibiotica en groeihormonen gaan er nogal wat vitaminen en mineralen verloren voordat het voedsel uiteindelijk in onze maag terecht komt. Om over de bereidingswijze waaraan we ons voedsel onderwerpen niet te spreken! Want ook daar gaat het vaak goed fout.
Omdat niet iedereen iedere dag binnen krijgt wat ie nodig heeft, zijn supplementen een goede manier om tekorten aan te vullen. Let wel: aan te vullen! Supplementen zijn nooit een vervanging of goedmaker van slecht eetgedrag. In plantaardig voedsel zitten bijvoorbeeld honderden verschillende bestanddelen die je nooit en te nimmer in een vitaminepil terug vind. Voedsel eten zoals de natuur het heeft bedoeld blijft de beste optie! Wetenschappers erkennen dat fanatieke sporters, zwangere vrouwen en mensen met een verzwakt immuunsysteem een grotere behoefte hebben aan bepaalde vitaminen en mineralen. Onderzoek bevestigt dat zij baat hebben bij het slikken van supplementen. Voor hen is het belangrijk dat ze altijd suppleren.
Multivitamine
In een langdurig onderzoek onder meer dan 160.000 vrouwen op middelbare leeftijd, uitgevoerd door professor Marian Neuhouser van het Fred Hutchinson Cancer Research Center in Seattle, bleek dat multi vitaminen geen enkel (preventief) effect hadden op kanker, hart- en vaat ziekten en beroertes. In een zeven jaar durend onderzoek uitgevoerd door Harvard Medical School werd het effect van B-complex , vitamine C , E en beta caroteen op kanker bestudeerd. Zowel de vrouwen die vitaminen slikten als degenen die een placebo kregen, ondergingen procentueel evenveel gevallen van kanker en kanker gerelateerde sterfgevallen.
Conclusie was dus dat deze vitaminen geen enkele preventieve werking op kanker hadden. Dat er een verband is tussen voeding en bepaalde soorten kanker wordt ook door het RIVM en KWF erkend. Hierbij speelt vooral een gezond leef- en eetpatroon een grote rol, net als het hebben van een gezond gewicht. Omdat er in bovengenoemde onderzoeken niet is onderzocht wat de mogelijke positieve effecten van een multi vitamine dan wel zijn, kun je dus niet per definitie zeggen dat een multi vitamine nutteloos is. Het idee dat bepaalde vitamine preparaten kanker kunnen voorkomen is door deze onderzoeken wel uit de wereld geholpen.
Vitamine C
Uit langdurig onderzoek onder ruim 11.000 mensen bleek in 2007 dat vitamine C niet de verkoudheids werende werking had als jarenlang werd beweerd. Bij volwassen proefpersonen scheelde het per jaar van de gemiddeld 12 dagen verkoudheids verschijnselen, slechts 1 dag minder snotteren en snuiten in tegenstelling tot mensen die geen extra vitamine C slikten.
Nu zeg ik er wel meteen bij dat er in dit Amerikaanse onderzoek niet wordt vermeld hoeveel gram deze proefpersonen namen en onder welke omstandigheden zij slikten. Tegenwoordig zeggen de aanhangers dat je minimaal rond de 1500 mg per dag moet slikken om er baat bij te hebben. Uit bovengenoemd onderzoek bleek overigens wel dat vitamine C hielp bij marathon lopers, skiërs en soldaten op ijs expeditie. Dat is dan weer positief!
Omega 3
Omega 3 wordt gelinkt aan gewichtsverlies, verbetering van de conditie van huid en haar, positieve effecten op ADHD en als lichte antidepressivum. In een Finse studie waarbij 3204 vrouwen werden onderzocht, bleek dat degenen die minder dan twee keer per maand vette vis aten, 40% meer kans hadden op een lichte tot ernstige vorm van depressie.
De vrouwen die twee keer per week vette vis aten voelden zich zichtbaar beter en hadden minder last van sombere gevoelens. Vette vis lijkt mij een betere optie dan anti depressiva! Als je omega 3 suppleert neem dan niet meer dan 3 gram per dag. Het verdunt je bloed! Als je bloedverdunners slikt overleg dan eerst met je arts over welke hoeveelheid verstandig is.
Vitamine D
Over deze vitamine is de laatste tijd veel gezegd en geschreven. Het blijkt dat D veel positieve werkingen heeft. Vitamine D levert een sterke bijdrage aan je immuunsysteem. Het blijkt preventief zeer goed te werken bij het voorkomen van een aantal soorten kanker. Mannen die een hoge dosis D slikken hebben de helft minder kans op een hartaanval in vergelijking met mannen die een tekort aan D hebben. En het wordt ook genoemd als natuurlijke antidepressivum.
Volgens het Institute of Medicine mogen we tot wel 1.000 ug per dag nemen. Dat is beduidend meer dan de tot nu toe aanbevolen 200 tot 600 ug per dag. In Nederland zijn de meningen nog een beetje verdeeld over de dagelijkse benodigde hoeveelheid. Maar dat we meer D moeten slikken en dat dit een vitamine is die bewezen werkt is wel duidelijk. Zeker nu we steeds meer een tekort aan zonlicht hebben waardoor we geen D meer aanmaken via de zon op onze huid lijkt het raadzaam te gaan slikken.
Opgepast!
Helaas kunnen vitamines ook schadelijk zijn als je er teveel van binnen krijgt. Teveel vitamine A kan lever beschadiging en geboorte afwijkingen veroorzaken. Teveel vitamine B6 zenuw beschadiging en een overmaat aan vitamine C wordt in verband gebracht met chronische diarree en nierstenen.
Als je suppleert is het dus zaak om naast je dagelijkse voeding goed in de gaten te houden of je wel de juiste hoeveelheden binnen krijgt. Sommige kruidenpreparaten en vitamines hebben een interactie met reguliere medicatie zoals bijvoorbeeld de anticonceptie pil en anti-depressiva. Lees de bijsluiter voor meer informatie en neem desnoods eerst contact op met je arts voordat je begint met slikken.
Wel of niet suppleren?
Zelf ben ik van mening dat je het beste gebaat bent bij gezonde (biologische) voeding, veel bewegen en een leuk, sociaal, 'zo-stress-vrij-mogelijk' leven. Aangezien dit voor velen van ons een enorme opgave blijkt te zijn, kunnen supplementen een goede ondersteuning c.q. aanvulling vormen. Zeker in periodes van extreme stress of zware lichamelijke belasting. Naar mijn mening is het verantwoord slikken van vitaminen en supplementen ten allen tijde beter dan je toevlucht zoeken tot medicijnen. In dit geval is voorkomen beter dan genezen.
Rolien
|
Heb jij ook een vraag voor Rolien mail die dan naar vrouwinbeweging@telegraaf.nl |

© 1996-2012 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Alle rechten voorbehouden.
e-mail: redactie-i@telegraaf.nl
Privacy | Disclaimer