Dit in tegenstelling tot wat eerder werd gedacht, dat thee de bloeddruk juist zou verhogen. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Western Australia. Zwarte thee, ook wel bekend als rode thee, is de meest gedronken thee ter wereld.
Graag
Dit is dus goed nieuws voor mensen die last hebben van hypertensie (hoge bloeddruk) of simpelweg graag een kopje zwarte thee drinken. De studie werd in het medische tijdschrift Archives of Internal Medicine gepubliceerd. Het team onderzocht gedurende zes maanden het effect van drie kopjes zwarte thee per dag.
Zo kwamen ze erachter dat er een rechtstreeks verband was met de daling van het aantal bloeddrukpunten en de theeconsumptie. Dit gold zowel voor de boven- als de onderdruk. Gemiddeld daalde de bloeddruk met 20 tot 30 punten. Op het eerste gezicht geen schokkende daling, toch kan het patiënten helpen de bloeddruk verder te verlagen en ook de mensen die zich zorgen maken over het effect van thee op hun gezondheid zijn hiermee geholpen.
Hulpmiddelen
Steeds meer dokters kiezen voor het uitproberen van natuurlijke hulpmiddelen naast het gebruik van bloeddrukmedicatie. Er werden dan ook al gelijksoortige onderzoeken gedaan met thee en daaruit blijkt dat ook andere theesoorten zoals hibiscus een trage maar effectieve daling van de bloeddruk tot stand kunnen brengen.
Zwarte thee, ook wel bekend als rode thee, is de meest gedronken thee wereldwijd. Met ongeveer 10 à 15 koppen thee per week per inwoner is het Verenigd Koninkrijk de nummer 1 zwarte thee drinker ter wereld. 9 op 10 koppen zwarte thee worden in het Westen gedronken.In het Oosten wordt meer groene thee gedronken. Zwarte thee bevat ook heel wat cafeïne, bijna evenveel als een kopje koffie.
Volg VROUW ook op Hyves, Facebook, Twitter en Google+!
© 1996-2012 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Alle rechten voorbehouden.
e-mail: redactie-i@telegraaf.nl
Privacy | Disclaimer