Dit blijkt uit onderzoek onder meer dan 7300 Nederlandse vrouwen, dat is gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition.
De deelneemsters werden gevolgd vanaf het begin van hun zwangerschap. Ongeveer twee tot drie procent van de vrouwen gaf aan een hoeveelheid cafeïne te consumeren die gelijk staat aan zes koppen koffie per dag. De baby’s van deze moeders bleken gemiddeld kleiner te zijn dan de kinderen van de vrouwen die minder cafeïne tot zich namen.
Niet teveel
Volgens onderzoeker Rachel Bakker van het Erasmus MC lijkt cafeïne de groei
van de foetus te beïnvloeden gedurende de gehele zwangerschap. Sterke
conclusies kunnen er echter niet aan het onderzoek verbonden worden omdat
het aantal baby’s dat kleiner bleek dan gemiddeld te laag was. Toch wordt
vrouwen geadviseerd niet te veel cafeine te nuttigen tijdens de
zwangerschap, uit eerdere onderzoeken bleek ook al dat het onder andere de
kans op een miskraam kan verhogen.
© 1996-2012 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Alle rechten voorbehouden.
e-mail: redactie-i@telegraaf.nl
Privacy | Disclaimer