*

Zoeken
  Zoeken met  
di 25 mei 2010, 10:20

Alcohol verkleint risico op suikerziekte

UTRECHT -  Eén tot twee glazen alcohol per dag verkleint het risico op het krijgen van diabetes type 2. Dat blijkt uit langdurig onderzoek door het Rijksinstituut voor Volkgezondheid en Milieu (RIVM) en het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) onder 35.000 volwassenen.

Matige alcoholconsumptie kan volgens de onderzoeksinstituten deel uitmaken van een gezonde leefstijl, die diabetes kan voorkomen. Het is beter dan helemaal niet drinken. Voor vrouwen is één drankje nog gezond. Bij mannen geldt dat voor maximaal twee glazen. Daarbij moeten mensen nog steeds wel gezond leven (voorkomen van overgewicht, voldoende bewegen, niet roken en uitgebalanceerd eten).

Personen die met mate alcohol dronken en ten minste drie van de vier risicoverlagende leefgewoonten hadden, bleken 40 procent minder risico op het ontwikkelen van de ziekte te lopen. De bevindingen staan in het American Journal of Clinical Nutrition. „Matige alcoholconsumptie kan niet worden gezien als vervanging van gezond leven”, waarschuwen de onderzoekers. Overmatig alcoholgebruik ontraden ze ten stelligste.

35.000 Nederlanders tussen de 20 en 70 jaar werden gedurende tien jaar gevolgd.

Bovendien maakte het VU medisch centrum dinsdag bekend dat insuline (het hormoon dat de suikerspiegel in het bloed regelt) ertoe bijdraagt dat mensen met overgewicht diabetes type 2 en hart- en vaatziekten kunnen ontwikkelen. Insuline kan bij vetzucht namelijk zijn werk niet goed doen. Dat blijkt uit onderzoek van fysioloog Wineke Bakker.

Insuline zorgt voor vaatvernauwing of -verwijding van de kleine bloedvaatjes. Obesitas verstoort die vaatverwijdende functie van insuline waardoor er dus een vernauwing optreedt. Dat leidt tot een verhoogde bloeddruk en slechte doorbloeding. Hierdoor nemen weefsels zoals spieren minder suikers op en blijven deze suikers achter in het bloed. De bloedsuikerspiegel gaat hierdoor omhoog (diabetes type 2). Vervolgens komt iemand met overgewicht in een vicieuze cirkel terecht, want door een verhoogd bloedsuiker maakt het lichaam meer insuline aan. Dat leidt weer tot nog meer vernauwingen in de bloedvaten.


Weekendabonnement
Het EK-abonnement, 6 weken € 20,-!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
of volg VROUW op:
twitter hyves googlePlus RSS