Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Flickr.com kristofbrath
wo 06 mrt 2013, 11:04

Gezond eten

Gezond fruit: gedroogd fruit

Het ziet eruit als snoepgoed. Geen wonder dat veel mensen zich zullen afvragen of gedroogd fruit wel gezond is. Gedroogd fruit als vervanger van snoep of chips is een zeer verstandige keuze, dus heb je zin in een gezond tussendoortje dan volstaat gedroogd fruit volstaat prima als snack!

Gedroogd fruit is rijk aan vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, koper en kalium. Veel gedroogde vruchten zoals pruimen, vijgen en abrikozen bevatten ook nog eens veel vezels.

-----
Gedroogd fruit bestaat in vele varianten, probeer bijvoorbeeld eens gedroogde mango of ananas!
-----

Schimmelvrij

Gedroogd fruit ontstaat door het vocht uit de vruchten te laten verdampen. Hierdoor wordt het fruit kleiner en donkerder, en kan er dus ook geen schimmel meer op groeien. Net als in normaal fruit, bevat ook deze lekkernij natuurlijke suikers.

Kijk op de sectie Gezond eten voor een overzicht van supergezonde producten!

Foto: Getty Images
 

Zelf gedroogd fruit maken

  1. Snijd het fruit dat je wilt drogen in dunne partjes (deze methode werkt het best met peer of appel). Het fruit kan zowel met als zonder schil gedroogd worden.
  2. Verwarm de oven voor op 50 °C. Gebruik de heteluchtstand, zodat het vocht langzaam uit het fruit kan verdampen.
  3. Spreid het gesneden fruit uit op een bakplaat bedekt met snackpapier. Het duurt ongeveer drie tot vijf uur voordat het fruit mooi droog is.
  4. Laat het fruit afkoelen en bewaar het in een afgesloten verpakking.

Gedroogd fruit combineren

Gedroogd fruit kun je zo eten, maar is ook lekker in combinatie met:

Recepten met gedroogd fruit

Heb je een heerlijk recept met gedroogd fruit dat je met iedereen wil delen? Leuk, wij zijn benieuwd! Deel 'm vooral hieronder met iedereen!


Nu populair
Actueel
Meest gelezen
En dan verschijnt Ed Sheeran...
De eerste dans is altijd een ontroerend moment. Al hield bij Kya en Matt bijna niemand het droog op...