Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Flickr.com kristofbrath
wo 06 mrt 2013, 11:04

Gezond eten

Gezond fruit: gedroogd fruit

Als je een beetje inspiratieloos bent wat betreft gezonde tussendoortjes, denk dan eens aan gedroogd fruit! Weg met de rijstwafels en eierkoeken. Gedroogd fruit volstaat prima als gezonde snack.

Gedroogd fruit is rijk aan vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, koper en kalium. Veel gedroogde vruchten zoals pruimen, vijgen en abrikozen zijn ook nog eens rijk aan voedingvezel.

-----
Gedroogd fruit bestaat in vele varianten, probeer eens gedroogde mango of ananas!
-----

Schimmelvrij

Het fruit wordt gedroogd door het vocht uit de vruchten te laten verdampen. Hierdoor wordt het fruit kleiner en donkerder en kan er dus ook geen schimmel meer op groeien. Eet gedroogd fruit wel met mate als snack want net als in normaal fruit, bevat ook deze lekkernij natuurlijke suikers die voor gaatjes kunnen zorgen.

Kijk op de sectie Gezond eten voor een overzicht van supergezonde producten!

Foto: Getty Images

 

Zo droog je je eigen fruit

Snijd het fruit dat je wilt drogen in partjes (deze methode werkt het best met peer of appel). Het fruit moet redelijk dun gesneden worden. Het fruit kan zowel met als zonder schil gedroogd worden. Verwarm de oven voor op 50 °C. Gebruik de hete lucht stand, zodat het vocht langzaam uit het fruit kan verdampen. Spreid het gesneden fruit uit op een bakplaat bedekt met snackpapier. Het duurt ongeveer drie tot vijf uur voordat het fruit mooi droog is. Controleer af en toe hoe het gaat. Laat het fruit afkoelen en bewaar het in een afgesloten verpakking.

Gedroogd fruit combineren

Gedroogd fruit kun je zo uit het vuistje eten maar is ook lekker in combinatie met:

Recepten met gedroogd fruit

Volg VROUW ook op Hyves, Facebook, Twitter en Google+


Nu populair
Actueel
Meest gelezen
Trouwambtenaar maakt er een potje...
Hij laat de ringen vallen en hij weet niet meer wat zijn tekst is. Het zal je maar gebeuren dat de...