Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Je angst omschrijven kan helpen je minder bang te voelen Foto: Flickr.com ToddHuffman
wo 05 sep 2012, 13:05

Bang? Zeg wat je voelt.

Ben jij heel erg bang voor iets? Probeer je angst niet uit de weg te gaan maar omschrijf duidelijk hoe je je voelt. Dit helpt je om minder bang te zijn en de situatie beter aan te kunnen.

Dat blijkt uit een nieuwe studie van UCLA.

Psychologen vroegen 88 vrijwilligers met angst voor spinnen, een tarantula in de buitenlucht onder ogen te komen. De vrijwilligers moesten stapje voor stapje dichterbij komen en uiteindelijk de spin aanraken.

Gevoel omschrijven

De proefpersonen werden vervolgens verdeeld in vier groepen en moesten in een kamer gaan zitten voor een bak met daarin een tarantula. De mensen uit de eerste groep beschreven hun emoties bij het zien van de spin. Bijvoorbeeld door te zeggen: ‘Ik ben bang voor die lelijke angstaanjagende harige spin’.

Gevoelens onderdrukken

De tweede groep moest hun gevoelens onderdrukken en de ervaring veranderen. Zij zeiden bijvoorbeeld: ‘Die kleine spin kan mij geen kwaad doen, ik ben er niet bang voor’. De derde groep had het over heel andere dingen en de laatste groep zei helemaal niets. Zij werden gewoon blootgesteld aan de spin.

Klamme handjes

Een week later werden de deelnemers opnieuw gevraagd om steeds dichterbij een tarantula in de buitenlucht te komen. Het bleek dat de groep mensen die hun gevoelens omschreven, het veel beter deden dan mensen uit de andere groepen. Ze durfden dichterbij te komen en hadden beduidend minder last van klamme handjes.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in de online editie van het tijdschrift Psychological Science.



Volg VROUW ook op Hyves, Facebook, Twitter en Google+!


Nu populair
Actueel
Meest gelezen