Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: Hollandse Hoogte

Brief 2

’Handhaving fors gedaald’

In het artikel over de verkeersalliantie (Tel. 20/4) staat onder meer dat handhaving van de politie fors is gedaald. Dit zal ongetwijfeld kloppen, maar het probleem is nog veel groter, want als er wel wordt gehandhaafd dan is het standaard op de plekken waar de veiligheid het minst wordt aangetast.

Een voorbeeld: Flitsen op de tienbaansweg op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht tussen de trajectcontroles. In de woongebieden met 30 km-zones zie je nooit politie, kijk even op YouTube en zie een auto door de lucht vliegen bij Calven/Ossendrecht op 31 maart. Daar is een 30 km-zone waar kinderen fietsen. Er is nooit politie te zien. Gelukkig vliegen er niet dagelijks auto’s door de lucht, maar de ernstige snelheidsovertredingen zijn zeer structureel.

Handhaven gebeurt niet, want de 30 km-zones zijn niet ingericht als 30 km-zones en dat overstijgt blijkbaar de rood omrande verkeersborden. Het is de vraag of dit ook zo zou zijn op de A2. Het lijkt mij daar namelijk ook niet ingericht om slechts 100 te kunnen rijden. Wat er moet gebeuren is handhaving op de plaatsen waar de veiligheid het meest kwetsbaar is, dus in de woongebieden en rondom scholen.

De financiële prikkel voor de overheid (boetes) moet verdwijnen en notoire hardrijders moeten serieuze boetes krijgen, met afpakken van het voertuig als dit na twee keer nog niet helpt.

R. van der Laan

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
19.3 °C
WZW4
Beurs AEX
AEX 519.5
+ / - +0.02%