Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: Dijkstra bv

’Blokker heeft de malaise aan zichzelf te wijten’

Uitslag Stelling: Verandering vraagt moed

18 MEI 2017

Stellingdeelnemers hebben weinig vertrouwen in de poging van Blokker om het hoofd boven water te houden. Maar liefst 85% vreest dat de huishoudketen V&D achterna gaat. „Jammer”, zegt een lezer. „Net als V&D is Blokker al jaren een begrip.”

Voor de meeste stemmers zijn de Blokker-vestigingen zonder meer bekend terrein; 80% koopt weleens wat bij de keten. Volgens verschillende retaildeskundigen komt daar een einde aan als verschillende ingrepen die het concern wil doen, niet gaan werken. Na weer een jaar met rode cijfers gaan 200 filialen van Blokker en Marskramer dicht, 1900 banen verdwijnen. De andere ketens die onder Blokker Holding vallen, Intertoys, Leen Bakker en Xenos, worden verkocht.

Sommige lezers geloven niet dat dit de laatste stuiptrekkingen zijn. „Het verschil tussen V&D en Blokker is dat V&D geen geld had, wel schulden. Blokker heeft heel veel geld, de familie bezit miljarden”, analyseert iemand. „De enige overeenkomst met V&D is dat Blokker te lang aan het oude concept heeft vastgehouden”, constateert een ander. „Ik ben ervan overtuigd dat het management het tij kan keren.”

Te laat, stelt een stemmer: „Blokker heeft de boot 20 jaar geleden al gemist, dat los je niet op met een reorganisatie in twee jaar.” Net als deze lezer vindt een meerderheid dat de huishoudketen de malaise aan zichzelf te wijten heeft. Zo wordt de inzet van de hippe Sex and the City-actrice Sarah Jessica Parker, die in een campagne de vernieuwde Blokker-winkels aanprees, door 62% als een misstap gezien. „Een aanfluiting voor de winkel van tante Truus”, oordeelt iemand.

Waar sommige lezers vinden dat Blokker ’te lang in droogrekken is blijven hangen’, menen anderen dat de huishoudketen juist ’trouw aan zichzelf moet blijven’. „De oude vertrouwde producten moeten weer terugkomen”, stelt een lezer die op zijn wenken wordt bediend. Met de komende reorganisatie maken producten die met de vernieuwing uit de schappen waren verdwenen, hun rentree. Maar mensen lopen niet meer warm voor de sudderplaat, pluizendief en groene zeep, denkt meer dan de helft.

Blokker is net als V&D niet meer van deze tijd en zal dat ook nooit worden, vindt 58%. Eenzelfde percentage denkt dat wijlen Jaap Blokker het bedrijf door deze moeilijke tijd had kunnen loodsen. „Maar onder zijn leiding werd te laat omgeschakeld naar internet”, brengt iemand in herinnering. „Ook hij had het nu moeilijk gekregen.”

Jaap Blokker had nog geen last van de concurrentie van Action. Een dikke meerderheid van 77% denkt dat mensen liever bij de prijsvechter winkelen. „Action heeft een groter assortiment en is goedkoper”, concludeert iemand. „Ik ga nooit naar Action. Niet iedereen houdt van budget stores. Er moet ruimte zijn voor een gemoderniseerd Blokker”, aldus een vertegenwoordiger van de minderheid die nog wel in de reddingsactie van Blokker gelooft.

„Ze hebben de moed om te veranderen in deze markt”, zegt een ander. „En goed dat ze alleen verdergaan met één formule.” Daar is 45% het mee eens. Het verlies van banen wordt door velen betreurd. „Niet leuk, maar als Blokker hiermee behouden blijft, dan moet het maar.” De helft zou Blokker missen als dat niet lukt. Zo zweert een gepensioneerd medewerker: „Ik heb voor altijd een Blokker-hart.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
19.3 °C
WZW4
Beurs AEX
AEX 519.5
+ / - +0.02%