• Brief aan de redactie
  • Wat Wilt U Weten
  • Stelling van de Dag
  • Over Wat U Zegt

Mail naar de redactie

Iets te melden? Iets te vertellen? Mail naar de redactie van Wat U Zegt via redactie@wuz.nl.  
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Peter Schoonen
do 06 dec 2012, 09:30

’Voor mij als ZZP’er is pakketten verzenden een regelrechte nachtmerrie’

Uitslag Stelling: Postbezorging belabberd

door Johan Jansen

Niet alleen juweliers beklagen zich over de postbezorging door PostNL. Deelnemers aan de Stelling van de Dag verzuchten eveneens dat post verzenden tegenwoordig maar op hoop van zegen gebeurt.

Ruim driekwart van de stemmers ziet met lede ogen aan hoe de postbezorging almaar belabberder wordt. Slechts 16% geeft aan geen bijzondere klachten of ergernissen te ondervinden over het verzenden en ontvangen van pakketjes en gewone post. Volgens een op de drie gaat het vaak goed, al arriveert er ook wel eens wat te laat. Nog eens een op de drie stelt dat de post wel erg vaak met vertraging komt, en af en toe zelfs van de aardbodem verdwijnt.

En maar liefst 20% heeft echt structurele narigheid met post die met grote vertraging wordt bezorgd, of helemaal niet, of op het juiste huisnummer maar in de verkeerde straat, niet zelden natgeregend, beschadigd of leeggeroofd. „Ik heb bijna iedere week post van andere mensen in de bus en met de kerst heb ik er een dagtaak aan om alles bij de juiste bewoners te krijgen.”

Cruciaal

Voor 82% is dat een grof schandaal, omdat e-mail, tekstberichten en digitale nota’s ten spijt, de post voor hen nog steeds van cruciaal belang is. Hoe belangrijk de post is, blijkt uit een enorme hoeveelheid voorbeelden die u gaf. „Een gezondheidsverklaring ten behoeve van een rijbewijs voor een dienstbetrekking is nooit aangekomen. Dag baan!”

En: „Ik werd bijna afgesloten door Nuon en bleek onverzekerd rond te rijden in mijn auto omdat mijn post niet aankwam.” Iemand is zijn trouwboekje kwijtgeraakt: „Aangetekend en verzekerd verzonden maar niets doen ze voor mij.” Een ander raakte zo zijn paspoort kwijt: „Beseffen ze daar wel hoeveel narigheid zoiets geeft?” „Bankafschriften werden meermalen bij de buren bezorgd. Alsof dat geen gevoelige informatie is!”

Voorts: „Mijn ouders, op leeftijd, sturen vaak geld met felicitaties per post. Komt bijna altijd opengescheurd aan!” „Dankbetuiging na het overlijden van mijn zoon is in de hele wijk niet aangekomen. PostNL bood excuses aan, maar: post is weg, kunnen wij niets aan doen.” „Zelfs brieven met een oproep voor opname in het ziekenhuis komen niet aan dat brengt grote verwarring en risico’s met zich mee.” Enzovoorts, enzovoorts.

Schrikbarend

Dat PostNL zegt 50.000 klachten per jaar te krijgen over vermiste, beschadigde of gestolen pakketten, op een totaal van 106 miljoen verstuurde pakketten, stuit op scepsis. „Het aantal klachten is maar een fractie van wat er werkelijk wordt vermist. De meeste mensen nemen niet moeite om te klagen, je krijgt toch nul op het rekest.” En trouwens, 82% vindt ook 50.000 missers al schrikbarend veel.

Belangrijkste oorzaak is voor 97% het personeelsbeleid. Waar vroeger postbode een eerzaam beroep was, komen nu elke week andere vreemde snuiters aan de deur, die volgens 77% lak hebben aan het belang dat mensen hechten aan post. Velen omschrijven hun post- of pakketbezorger als volgt: „De postbezorger is erg onvriendelijk, of hij brengt pakketjes uit luiheid direct naar de ophaalservice zonder aan te bellen.”

Maar dat kan altijd erger: „Pakketten worden doorgaans bij de buren bezorgd, maar het bijbehorende bericht krijg ik nooit. Vervolgens kun je dus bij de hele straat aanbellen tot het boven water is…”


6.6 °C
OZO3
 
files 119
97 km.
Beurs AEX
AEX 425.75
+ / - +0.42%