• Brief aan de redactie
  • Wat Wilt U Weten
  • Stelling van de Dag
  • Over Wat U Zegt

Mail naar de redactie

Iets te melden? Iets te vertellen? Mail naar de redactie van Wat U Zegt via redactie@wuz.nl.  
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
NS-directeur Meerstadt (l.) en Hugo Thomassen van ProRail tijdens de hoorzitting over de Fyra. Foto: ANP
do 31 jan 2013, 09:42

’Hoeveel debacles zijn er nodig voordat iemand begrijpt dat hij moet opstappen?’

Uitslag Stelling: Sorry voor Fyra niet genoeg

Johan Jansen

NS-directeur Bert Meerstadt ligt zwaar onder vuur vanwege het debacle met de falende Fyra, maar weigert op te stappen omdat hij ’niet wil weglopen voor zijn verantwoordelijkheden’. Driekwart van de deelnemers aan de Stelling van de Dag ziet dat anders en eist zijn hoofd. „Falende NS-bestuurders moeten net zo snel uit de roulatie genomen worden als NS-treinen bij een vlokje sneeuw.”

Iets meer dan de helft (55%) vindt dat topbestuurders in het algemeen te vaak weglopen voor hun verantwoordelijkheden, door simpelweg op te stappen en niet zelden met een riante vergoeding de deur uit te wandelen als de boel in de soep is gelopen.

Een stellingdeelnemer verzucht dan ook: „Beter aanblijven om fouten te herstellen dan de makkelijkste weg kiezen en met een zak geld vertrekken. Zouden meer bestuurders moeten doen.” Een ander merkt op: „Eindelijk iemand die blijft zitten om zijn rotzooi op te ruimen in plaats van ervandoor te gaan met de laffe en nietszeggende woorden ’ik neem mijn verantwoordelijkheid’.”

Incident

Toch komt NS-topman Meerstadt er zo gemakkelijk niet vanaf bij de meerderheid. De vraag of deze directeur nog altijd de juiste man is om het Fyra-debacle tot een goed einde te brengen, zoals hij zelf zegt, beantwoordt slechts 15% positief. „Als dit nu één incident betrof, had Meerstadt een punt. Maar het functioneren van de NS is op alle gebieden al jaren onder de maat.”

Ook bent u niet enthousiast over de excuses die Meerstadt heeft aangeboden voor de rampzalige blunders met de Fyra. Te gemakkelijk en een wassen neus, vindt 86%. „Excuses zijn nonsens”, briest een stellingdeelnemer. „Hij is ernstig tekortgeschoten en zou op staande voet moeten worden ontslagen. Zónder vergoeding, dat spreekt.”

Dat Meerstadt de schuld van het fiasco met de Fyra bij de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda legt, vindt 66% ook flauwekul. „De hele wereld wist dat die Italianen geen fatsoenlijke trein kunnen bouwen. Er is geen enkel excuus om die lorren toch te bestellen.” Tegelijkertijd vraagt menigeen zich wel af of daarmee Meerstadt alle schuld heeft aan het gepruts met de hogesnelheidstrein naar Brussel: „De Fyra is al tien jaar geleden aangeschaft. Meerstadt is in 2009 aangesteld. Hoezo is hij dan verantwoordelijk te houden voor de Fyra?”

Troep

„Meerstadt is ook maar opgezadeld met de troep van zijn voorgangers”, vindt een ander. Voor 80% is bovendien de overheid minstens net zo schuldig aan het drama als de NS-directie. „Is het niet oudminister Tineke Netelenbos die dit allemaal heeft laten gebeuren”, vraagt iemand zich niet zonder reden af. En: „Zullen we de echte schuldigen eens aanwijzen, het paarse kabinet met z’n desastreuze privatiseringsobsessie, en de idiote Europese aanbestedingsregels?”

Het ligt dan ook niet alleen aan de Fyra dat Meerstadt wat betreft driekwart wel mag opkrassen. „Het is niet alleen het Fyra-debacle; wat loopt er wél goed bij de NS? Het is één groot brok ellende en zeker als je bedenkt dat die man 480.000 euro per jaar verdient.”

Want u bent nog altijd niet te spreken over uitvallende treinen bij sneeuw, de service, de informatievoorziening, allemaal ’topprioriteiten’ voor Meerstadt. Niet alleen reizigers, ook zijn eigen medewerkers luchten hun hart: „Als medewerker van de NS-klantenservice geef ik graag aan dat Meerstadt absoluut niet is geslaagd in ’service’ en ’informatievoorziening’. Wegwezen met die man!”

Verschillende deelnemers vragen zich af in hoeverre het Meerstadt nu eigenlijk ernst is. „Als hij echt meent dat hij de verantwoordelijkheid voor alle rotzooi gaat nemen, kan hij aanbieden de helft van zijn salaris in te leveren tot de problemen zijn opgelost.”

 


17.3 °C
N1
 
files 172
135 km.
euro95
diesel
1,823
1,499
 
 

Stelling: Zwarte lijst diplomaten slecht voor ons aanzien

Minister Timmermans (Buitenlandse Zaken) wil diplomatieke organisaties waarvan medewerkers verkeersboetes niet betalen, of betrokken zijn bij ernstige strafrechtelijke incidenten, voortaan publiekelijk aan de schandpaal nagelen. Met een jaarlijkse 'zwarte lijst' wil de minister voorkomen dat ambassadepersoneel te vaak een beroep doet op de internationaal afgesproken diplomatieke onschendbaarheid. Een goede zaak, of worden we het lachertje van het diplomatieke toneel?