zondag 05 maart 2017
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Op de basisschool zou ieder kind de basisbeginselen van ict al moeten leren.
Op de basisschool zou ieder kind de basisbeginselen van ict al moeten leren.
Foto: ANP

’Zelfs de tuinman krijgt te maken met robots’

Ict-onderwijs voor elk kind

05 MRT 2017 Olof van Joolen

DEN HAAG - Een nieuw kabinet moet eindelijk werk maken van ict-onderwijs voor alle kinderen. Al vanaf de basisschool horen leerlingen vertrouwd te worden gemaakt met de basisbeginselen van computers en automatisering. Alleen zo komen ze goed voorbereid op de arbeidsmarkt.

Dit appel komt van Codepact, een organisatie gesteund door grote ict-bedrijven als IBM, Microsoft en Vodafone en het Platform voor Informatiesamenleving. Volgens Codepact kan het niet langer zo zijn dat het aanleren van digitale vaardigheden een kwestie van goede wil op scholen en bij individuele leraren is.

,,Digitale vaardigheden moeten een vast onderdeel worden van de lessen. Je moet ermee beginnen in de bovenbouw van de basisschool”, zegt Margreet de Vries van Codepact. ,,Het is niet ons doel van elk kind een programmeur te maken. Het gaat vooral om de manier van denken. Zelfs de tuinman van morgen krijgt te maken met robots. Dan moet hij daarmee wel om kunnen gaan.”

,,Op de basisschool kun je op een leuke, speelse manier kinderen vertrouwd maken met de grondbeginselen van ict. Bijvoorbeeld tijdens rekenonderwijs. Vervolgens zou er op de middelbare school structureel de mogelijkheid moeten zijn je in informatica te verdiepen. Net zoals die er nu is met natuur- of scheikunde. Ook hier bestaan er al wel mogelijkheden, maar het verschilt sterk per school. Die willekeur kunnen we ons niet meer veroorloven. De kinderen die over tien jaar op de arbeidsmarkt komen, zullen terecht komen in beroepen die nu nog niet eens bestaan maar die allemaal ict-kennis vereisen.”

Codepact doet geen uitspraken over hoeveel lesuren er zouden moeten komen en hoeveel geld er in de operatie zou moeten worden gestoken. Ook mengt de club zich niet in de politieke discussie hoe digitale vaardigheden onderdeel van het zogeheten curriculum zouden moeten worden in het middelbaar onderwijs. ,,Dat is aan onderwijskundigen”, zegt Margreet de Vries. ,,We willen voorkomen dat dit een onderwerp van oeverloze politieke discussies wordt. Dan ben je zo zes jaar verder. Die tijd hebben we niet meer.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
12.1 °C
W1
Beurs AEX
AEX 528.17
+ / - +0.06%
`OG3NE onder gouden douche`
De zangeressen van OG3NE zijn vertrokken, een geramde politieauto en een waarschuwing voor...
zondag 05 maart 2017