26168
Columns

Hoeder

De onthulling dat menig dieselmotor veel vervuilender is dan uit de officiële testen blijkt (’dieselgate’) is in de eerste plaats fnuikend voor het imago van betrokken autofabrikanten.

Gisteren werd bekend dat de Autoriteit Consument en Markt gaat onderzoeken of Volkswagen de consumentenregels heeft overtreden. Zo ja, dan wordt het gedupeerde autobezitters makkelijker gemaakt een schadeclaim in te dienen.

De rot gaat echter verder dan alleen de fabrikanten, zo stelt Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy (D66) in een rapport over dieselgate. Zijn analyse: al in 2012 waren er duidelijke aanwijzingen dat er iets mis was met de uitstoot van dieselauto’s. Maar het dagelijkse bestuur van de EU, de Europese Commissie, was doof voor deze signalen. Nog erger is dat er na het hele schandaal weinig is veranderd. De controle op de uitstoot ademt een cultuur waarin niet technici, maar politici de touwtjes in handen hebben en nationale belangen prevaleren. Dat is een trieste constatering, want waar het gaat om handhaving van regels moet ’Brussel’ als een onafhankelijke partij functioneren. Zowel de lidstaten als de Commissie hebben boter op het hoofd in het dieselschandaal; samen boden ze fabrikanten als Volkswagen de mogelijkheid om testuitkomsten te manipuleren. Als hoeder van consumentenbelangen is de EU hierdoor schromelijk tekortgeschoten.