41332
Columns

Blik

Tweedehands

Nieuw of tweedehands? Dat is het eeuwige dilemma voor veel mensen bij de aanschaf van een volgende auto. Moet het per se een nieuwe zijn of is een jong gebruikte bijna net zo goed maar veel goedkoper? Steeds meer mensen zijn van het laatste overtuigd, zo blijkt uit onderzoek. De verkopen van nieuwe auto’s bevinden zich met net geen 383.000 auto’s in 2016 op een dieptepunt, maar aan de vraag naar tweedehandsauto’s is bijna niet te voldoen.

In totaal kochten we 1,8 miljoen occasions, zo blijkt uit cijfers van VWE Trendweb en dat betekent een groei van 3,6 procent ten opzichte van 2015. Bekende, vertrouwde merken scoren het beste, want de top drie op verkoopgebied bestaat uit Volkswagen, Peugeot en Opel. De meest verkochte tweedehands auto is de Golf, gevolgd door de iets kleinere Polo en de Opel Corsa pakt net voor de Astra plaats drie in de verkoopstatistieken.

Om aan de gestegen vraag naar tweedehands vervoer te kunnen voldoen werd er dik twintig procent meer aan auto’s geïmporteerd, vooral uit Duitsland. De helft daarvan is jonger dan vijf jaar, maar ook naar auto’s tussen de zeven en elf jaar oud was meer vraag dan ooit. De gebruikte auto is dus hot, een trend. Maar een trend kun je ook een overspannen vraag noemen, met alle risico’s van dien. Is het aanbod wel van goede kwaliteit en weten veel van die mensen die vroeger in een nieuwe eigen auto of een leasebak reden wel waar ze op moeten letten?

Want hoe goed een tweedehands auto door steeds modernere techniek ook mag zijn, het blijft een complexe en kostbare machine. Die moet je in conditie houden door regelmatig onderhoud en met verstand rijden. Ondeskundig gebruik en onvoldoende onderhoud kan ook bij moderne occasions voor veel ellende zorgen. Het is dus maar te hopen dat iedereen zich goed voorbereid op zo’n koop en pas geld overmaakt nadat de belangrijkste vragen bevredigend zijn beantwoord.

Past de auto die u voor ogen hebt wel bij u, uw gebruikspatroon en budget? En hoe zit het met de staat van onderhoud, is die echt aantoonbaar met dealerstempels en rekeningen? Of koopt u alleen op basis van het verhaal van de verkoper? En hoe zit het met de kilometerstand? In Nederland heb je enig houvast aan de Nationale Autopas, maar bij een importauto heb je er niet veel aan. Weet dus wat u koopt, doe een aankoopkeuring of koop een tweedehands met een deugdelijke merk- of Bovag-garantie.

MAIL j.bijlsma@autovisie.nl

TWITTER @jacobijlsma