Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
arrow-4,01%
arrow-3,42%
arrow-2,33%
arrow-2,11%
arrow-2,04%
meer...

Beursagenda dinsdag

08:00
Frankrijk: Ondernemersvertrouwen

15:00
VS: Huizenprijzen (S&P Corelogic Case-Shiller index)

16:00
VS: Consumentenvertrouwen, verkoop nieuwe huizen

22:15

VS: Kwartaalcijfers Micron, Nike

Dinsdag in De Financiële Telegraaf:

Valutabelegger krijgt meer oog voor ECB

VN volgt robotisering vanuit kantoor in Den Haag

Column Paul Koster: Groot vertrouwen in grote tech-spelers

Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Air France-KLM
ISIN: FR0000031122
EUR
1D | 5D | 1M | 3M | 6M | 1Y | Interactief

Protectionisme belemmert consolidatie

Luchtvaartallianties groeien niet meer

09 JUN 2017 Yteke de Jong

Cancun - Opkomend protectionisme belemmert de toch al moeizame consolidatie in de mondiale luchtvaart.

Dat zegt hoofdeconoom Brian Pearce van luchtvaartkoepel IATA in gesprek met De Telegraaf bij de jaarvergadering in Mexico. Lokale wet- en regelgeving verhindert consolidatie, zoals ook te zien is in andere mondiale markten, zoals de olie- of bierproductie. Mede door het uitblijven van fusies en overnames blijven de winstmarges te dun, aldus de IATA.

„De joint-venture is een uitvinding waarmee de luchtvaart enigszins kan profiteren van schaalvoordelen die je normaal verwacht bij fusies of overnames”, zegt Pearce. „De vraag is echter of het ooit tot verrregaande consolidatie zal komen, want de trend is op dit moment meer nationalistisch en populistisch.”

Donderdag kondigde de Europese Commissie een paar maatregelen aan, waarmee een kleine stap wordt gezet om de eigen luchtvaartsector te beschermen. Tot nu toe gaf Europa vliegmaatschappijen uit de Midden-Oosten ruim baan, hoewel deze door hun eigen overheden gesteund werden. Dit leidde de afgelopen jaren tot moordende concurrentie.

Alleen in Verenigde Staten is de consolidatieslag volledig gelukt, omdat de vliegmaatschappijen daar onder hetzelfde rechtssysteem vallen. „Het eind van de allianties is al vaak voorspeld. Ze zijn er nog steeds, hoewel we niet meer actief aan het werven zijn”, zegt ceo Perry Cantarutti van Skyteam, het luchtvaartblok waarin Air France en KLM in zitten.

Omdat het meeste al bereikt is binnen de alliantiestructuur, zoals gezamenlijke boekingssystemen, lounges en vluchtsamenwerkingen is de trend tegenwoordig bilaterale deals tussen de vliegmaatschappijen die niet tot dezelfde luchtvaartgroep behoren. „Op deze manier probeert iedereen de laatste krenten uit de pap te halen”, aldus Anko van der Werff, directeur revenuemanagement bij Aeromexico.

Voorbeelden zijn verbintenissen van Air France met Singapore Airlines, Etihad met Lufthansa, en sinds een paar jaar ook het Amerikaanse Delta met Virgin Atlanic. Dat laatste leverde spanning op met KLM en Air France, omdat er vluchten, en dus omzet, uit hun joint-venture met Delta werd gehaald.

Bij KLM wordt gekeken naar American Airlines, onderdeel van Oneworld. Dat bedrijf heeft onlangs een belang van 8% genomen in China Southern, de partner van KLM. „Vooralsnog is dat geen probleem. We hebben met China Southern afgesproken de joint-venture verder te verdiepen. Daarbij is het lastig om te voorspellen wat er over vijf jaar gebeurt”, zegt topman Pieter Elbers van KLM. In Europa werkt American Airlines samen met British Airways.

Binnen Skyteam mogen leden een beperkt aantal vluchtdeals sluiten met niet-partners. Cantarutti: „Dat is gelimiteerd omdat het natuurlijk wel de bedoeling is om het eigen netwerk sterker te maken.”

Prijsvechters als Ryanair zijn geen onderdeel van luchtvaartallianties. Pearce van IATA: „Toch zullen ook zij steeds meer samenwerken met de traditionele maatschappijen, door passagiers aan te leveren voor hun lange afstandsvluchten. De verdienmodellen groeien steeds meer naar elkaar toe.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
8.2 °C
ZZO2
Beurs AEX
AEX 532.64
+ / - -0.25%
AEX532,64arrow-0,25% 18:05
AMX815,65arrow-0,50% 18:05
ASCX1089,22arrow-0,13% 18:05
BEL-203978,85arrow0,72% 18:05
FTSE 1007252,39arrow-0,40% 17:35
CAC-405309,23arrow0,13% 18:05
SMI8967,43arrow-0,24% 17:33
meer...
arrow-4,01%
arrow-3,42%
arrow-2,33%
arrow-2,11%
arrow-2,04%
meer...

Meest Bekeken

meer