Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
arrow-3,25%
arrow-3,05%
arrow-2,73%
arrow-1,91%
arrow-1,85%
meer...

Beursagenda dinsdag

08:00
Frankrijk: Ondernemersvertrouwen

15:00
VS: Huizenprijzen (S&P Corelogic Case-Shiller index)

16:00
VS: Consumentenvertrouwen, verkoop nieuwe huizen

22:15

VS: Kwartaalcijfers Micron, Nike

Dinsdag in De Financiële Telegraaf:

Valutabelegger krijgt meer oog voor ECB

VN volgt robotisering vanuit kantoor in Den Haag

Column Paul Koster: Groot vertrouwen in grote tech-spelers

Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Air France-KLM
ISIN: FR0000031122
EUR
1D | 5D | 1M | 3M | 6M | 1Y | Interactief

Analyse Finanscoop

Twee vliegen in één klap met KLM

06 JUL 2017 Yteke de Jong

De moeizame inspanningen van luchtvaartmaatschappij Air France KLM om te komen tot prijsvechter ’Boost’ op de lange afstanden wekken internationaal bevreemding.

Allereerst: waarom moet het zo lang duren? Een concurrent als IAG had slechts een paar maanden nodig om tot een vergelijkbaar initiatief te komen.

Het antwoord is: de vakbonden. Deze week kondigde de Franse president Macron sociale hervormingen aan, bijvoorbeeld vaker cao-afspraken binnen bedrijven. Dit zou tot snellere resultaten kunnen leiden.

Afgaande van wat er al bij Air France gebeurt, hoeft dat niet per se een verbetering te betekenen. De pilotenvakbond van Air France gijzelt het lange afstandsplan Boost nu al weken. De eerste intercontinentale vlucht van Boost vindt pas volgend jaar plaats. Daarbij zijn er vragen in hoeverre Boost geld op zal leveren. De nieuwe Air France-dochter heeft volgens topman Janaillac een 20% lagere kostenstructuur dan Air France zelf.

De besparing moet komen uit goedkoper cabinepersoneel, dat overigens deze week een staking aankondigde. De piloten mogen blijven vliegen op het Air France-salaris en hebben ook een hogere winstdeling bedongen, zo melden bronnen. Terwijl 30% van de lange afstandsvluchten van Air France verliesgevend is. Volgens het Australische onderzoeksbureau CAPA zetten de besparingen bij Boost niet voldoende zoden aan de dijk als de luchtvaart weer in neerwaartse marktomstandigheden terechtkomt, bijvoorbeeld bij een hogere olieprijs.

De bescheiden Boostvloot van 28 vliegtuigen kan het verschil in de kosten niet maken bij Air France, dat zelf een vloot van 322 vliegtuigen heeft. CAPA stelt verder vast dat Air France KLM het wiel opnieuw aan het uitvinden is, omdat er al een luchtvaartmaatschappij binnen de gelederen is met dit lagere kostenniveau en een hogere productiviteit. Dat is KLM.

Volgens CAPA zou het slimmer zijn om KLM de vluchten van ’Boost’ uit te laten voeren. Dan slaat de luchtvaartcombinatie twee vliegen in één klap. Tenminste, als winstgevendheid en rendement op het eigen vermogen leidend zouden zijn binnen de onderneming. Op dit moment is de gedachtegang van CAPA politiek onhaalbaar binnen Air France KLM, zo stelt het rapport. Maar misschien wordt het onmogelijke toch mogelijk als de Franse piloten het plan blijven tegenhouden. Tenslotte zijn beslissingen vanuit een winstoogmerk wellicht het beste voor een duurzame toekomst voor de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
8.2 °C
ZZO2
Beurs AEX
AEX 528.28
+ / - -0.75%
AEX528,17arrow-0,77% 17:00
AMX808,22arrow-0,23% 17:00
ASCX1092,17arrow-0,05% 17:00
BEL-203922,07arrow-0,49% 17:00
FTSE 1007257,70arrow-0,51% 16:45
CAC-405252,11arrow-0,56% 17:00
SMI8918,50arrow-0,76% 16:45
meer...
arrow-3,25%
arrow-3,05%
arrow-2,73%
arrow-1,91%
arrow-1,85%
meer...