Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
arrow-9,27%
arrow-6,97%
arrow-4,67%
arrow-2,30%
arrow-1,61%
meer...

Beursagenda dinsdag

08:00
Frankrijk: Ondernemersvertrouwen

15:00
VS: Huizenprijzen (S&P Corelogic Case-Shiller index)

16:00
VS: Consumentenvertrouwen, verkoop nieuwe huizen

22:15

VS: Kwartaalcijfers Micron, Nike

Dinsdag in De Financiële Telegraaf:

Valutabelegger krijgt meer oog voor ECB

VN volgt robotisering vanuit kantoor in Den Haag

Column Paul Koster: Groot vertrouwen in grote tech-spelers

Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Air France-KLM
ISIN: FR0000031122
EUR
1D | 5D | 1M | 3M | 6M | 1Y | Interactief

Kabinet aan zijlijn bij AF KLM

01 AUG 2017 Yteke de Jong

Het kabinet staat aan de zijlijn als het gaat om garanties met betrekking tot werkgelegenheid en ontwikkeling van Schiphol.

Vorige week werd bekend dat China Eastern en Delta investeren in Air France KLM, dat op haar beurt een belang neemt in Virgin Atlantic uit Londen. „Minister Dijsselbloem heeft een groot belang, maar geen invloed”, zegt Frans Engering, die namens de Nederlandse regering in 2003 onderhandelde over de garanties met betrekking tot de ontwikkeling van Schiphol en KLM, toen deze laatste werd verkocht aan Air France.

Golden vote

Het kabinet vond de afspraken die toenmalig topman Leo van Wijk van KLM had afgesproken niet voldoende. „In 2003 had de Nederlandse regering nog een golden vote, zonder hun toestemming zou de verkoop niet doorgegaan zijn”, zegt Engering.

In 2012 is aan de Nederlandse overheid gevraagd om een aandelenbelang te nemen, als tegenhanger van de Franse staat. „Minister Dijsselbloem van Financiën wilde dat niet, uit een soort van PvdA-dwarsigheid. Nu staat hij aan de zijlijn, anders had hij een belang van 10% en stemrecht van 20% gehad”, zegt een hoge bron rondom het bestuur van Air France KLM.

Dit ondanks het feit dat de staat wel participeert via Schiphol in Aeroports de Paris. "Dit werpt een nieuw licht op de passieve houding van Dijsselbloem voor de nieuwe joint-venture, waarin een serieus risico voor de KLM en Schiphol is opgesloten”, zegt ondernemer Ruud Jansen, die met het ministerie in gesprek was over een reddingsplan voor KLM.

Geen partij

Dijsselbloem beschouwt zich niet als partij in de overeenkomst van vorige week, zo laat een woordvoerder weten. Dit ondanks het feit dat Delta en China Eastern KLM indirect controleren, via de nieuwe structuur. Het ministerie geeft geen antwoord op de vraag hoe ze het Nederlandse belang wil borgen, mocht de verdere uitwerking leiden tot afspraken die KLM en Schiphol kunnen verzwakken.

Dit kan gebeuren, in 2007 waarschuwde Van Wijk nog voor de gevolgen voor Schiphol, mocht een derde luchthaven als Londen in de samenwerking komen. Dit is nu het geval.

Nederland heeft garanties tot aan de deur bij de invulling van de nieuwe joint-venture van Delta, Virgin en Air France KLM. Een aantal van de eerste afspraken uit 2003 is in 2010 weggegeven door toenmalig minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat, nog geen krap jaar later KLM-directeur. Voortaan zouden Air France en KLM er onderling wel in goed overleg uitkomen ten aanzien van de ontwikkeling van het netwerk en Schiphol.

Dat betekent dat het kabinet eigenlijk niets meer iets in handen heeft.

Passief

Nu is er een nieuwe situatie ontstaan, met de nieuwe aandeelhouders Delta en China Eastern. Zij zijn straks de tweede aandeelhouders, na de Franse staat. Dijsselbloem wordt passief op de hoogte gehouden door bestuursvoorzitter van Air France KLM Jean-Marc Janaillac over de ontwikkelingen. Hij zit niet aan tafel en moet afwachten wanneer Janaillac de telefoon pakt, die zelf beoordeelt welke informatie hij deelt met de minister.

„Als je geen aandeelhouder bent, dan blijft je positie zwak. In die zin staat het kabinet nu aan de zijlijn”, zegt Engering. „Het enige wat rest is via de politieke weg. Het is lastig om een vuist te maken vanuit Nederland.”

Er worden in september op een bijzondere aandeelhoudersvergadering drie bestuurders benoemd in het bestuur van Air France KLM. „Wij gaan er vanuit dat de derde zetel voor ons is”, zegt Willem Schmid, vice-voorzitter van de Nederlandse Vereniging Verkeersvliegers (VNV). De vliegers zijn sinds kort wel aandeelhouder.

Belang borgen

Oorspronkelijk zou de VNV uiteindelijk goed zijn voor een belang van rond de 8%, maar dit verwatert omdat er nieuwe aandelen worden uitgegeven ten behoeve van Delta en China Eastern. Schmid van de belangenvereniging: „KLM is de tweede particuliere werkgever van Nederland. Het bestemmingennetwerk zorgt ervoor dat hoofdkantoren zich hier willen vestigen. Daarom is het voor de BV Nederland belangrijk dat dit belang geborgd wordt.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
8.2 °C
ZZO2
Beurs AEX
AEX 533.95
+ / - +0.19%
AEX533,95arrow0,19% 18:05
AMX819,75arrow0,50% 18:05
ASCX1090,59arrow-0,73% 18:05
BEL-203950,27arrow0,30% 18:05
FTSE 1007281,57arrow0,48% 17:35
CAC-405302,17arrow0,23% 18:05
SMI8988,99arrow0,08% 17:31
meer...
arrow-9,27%
arrow-6,97%
arrow-4,67%
arrow-2,30%
arrow-1,61%
meer...

Meest Bekeken

meer