Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
arrow-3,22%
arrow-3,18%
arrow-2,68%
arrow-2,03%
arrow-1,94%
meer...

Beursagenda dinsdag

08:00
Frankrijk: Ondernemersvertrouwen

15:00
VS: Huizenprijzen (S&P Corelogic Case-Shiller index)

16:00
VS: Consumentenvertrouwen, verkoop nieuwe huizen

22:15

VS: Kwartaalcijfers Micron, Nike

Dinsdag in De Financiële Telegraaf:

Valutabelegger krijgt meer oog voor ECB

VN volgt robotisering vanuit kantoor in Den Haag

Column Paul Koster: Groot vertrouwen in grote tech-spelers

Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Air France-KLM
ISIN: FR0000031122
EUR
1D | 5D | 1M | 3M | 6M | 1Y | Interactief

Inhaalrace voor KLM op routes naar India

15 SEP 2017 Yteke de Jong

KLM en haar Indiase partner Jet Airways verwachten volgend jaar 1 miljoen passagiers van en naar India te vervoeren. Dat zegt bestuursvoorzitter Pieter Elbers van KLM in een dubbelinterview, samen met topman Naresh Goyal van Jet Airways.

In maart 2016 opende Jet Airways een basis met drie vliegtuigen in Amsterdam en sindsdien is het aantal vluchten van 7 naar 31  vluchten per week gegaan. Onlangs werd de IT-stad Bangalore toegevoegd, na Mumbai en Dehli.

„We zetten samen een grote ambitie neer”, zegt Elbers. „We vlogen 8 bestemmingen in China en slechts 1 in India. Dat was niet in evenwicht. We zijn nu bezig met een inhaalrace op India. Dat we in een paar jaar tijd groeien van 100.000 naar een miljoen reizigers is prachtig”.

Goyal wijst erop dat KLM een bekend merk is in het land met ruim 1 miljard inwoners. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij vloog in de jaren dertig al naar Delhi.

„Ik verwacht dat we Indiase steden Andrabad en Hydrabad toe kunnen voegen op Amsterdam vanuit India”, zegt Goyal. „Er is niet één topbestemming in India, alle grote steden zijn miljoenenmarkten op zich.”

Nu komt Schiphol dit jaar aan de maximale capaciteit van 500.000 vliegbewegingen. Het lijkt er niet op dat daar de komende jaren verandering in gaat komen. „Dat lijkt me een mooi moment om werk van het selectiviteitsbeleid op Schiphol te maken”, zegt Elbers. „Over een paar jaar is de overloopluchthaven Lelystad klaar en kunnen vluchten uitgeplaatst worden.”

In het selectiviteitsbeleid is afgesproken dat vakantieverkeer uitwijkt naar Lelystad ten behoeve van vluchten naar andere economische centra in de wereld. De nationale luchthaven is drie jaar eerder dan verwacht volgelopen omdat de Schiphol inzette op ongebreidelde in plaats van selectieve groei.

Schiphol worstelde eerder dit jaar met krapte in de infrastructuur op de grond, onder meer een tekort aan opstelplaatsen en taxibanen. „De nieuwe routes gaan voor een groot deel om reizigers die van lange-afstandsvluchten wisselen op Schiphol. Onze service kunnen we ondanks de drukte op Schiphol waarmaken”, zegt Elbers. „We maken van Amsterdam een draaischrijf tussen India, Europa en de Verenigde Staten.”

Er zijn 200 Nederlandse bedrijven die zakendoen in India, en 200 Indiase bedrijven die op hun beurt weer in Nederland zakendoen. “Amstelveen bijvoorbeeld stond vroeger vol met Japanse bedrijven, nu is daar ook een Indiase gemeenschap bij gekomen”, zegt Elbers.

India geldt als het beloofde land als het gaat om de luchtvaart. Het aantal luchtreizigers groeide de afgelopen tijd jaarlijks met meer dan 20%. Hoewel daar volgens analisten een vertraging in is gekomen, is dat geen bedreiging voor de groeiplannen op Amsterdam, zegt de Jet-voorman.

„De groei van het verkeer ligt nog altijd boven de 10%. Steeds meer mensen willen reizen, we hebben een groeiende middenklasse”, zegt Goyal. „Wij zijn blij dat Air France, KLM, Virgin Atlantic en Delta in elkaar gaan participeren. Dat geeft ons meer mogelijkheden om passagiers aan te leveren op Parijs, Amsterdam en Londen. Schiphol is de poort naar Europa voor ons, met de doorverbindingen naar de rest van Europa.”

Voor Jet Airways is niet niet zinvol om zich bij de transatlantsiche joint-venture te voegen, zegt Elbers. “De partners de joint-venture vliegen een veelvoud in vergelijking tot Jet Airways.”

Jet Airways is voor 26% in handen van Etihad Airways uit Abu Dhabi, die zich onlangs terugtrok uit Air Berlin. Dat is inmiddels failliet verklaard.

De afgelopen tijd gingen er geruchten dat het Amerikaanse Delta in de race was om het belang in Jet Airways over te nemen. De aanstelling van de nieuwe ceo Vinay Dube , die jarenlang werkte voor Delta in Azië, deed de rest.

„Er is geen sprake van dat Etihad zich terugtrekt uit Jet Airways. Wij maken winst, dat is een ander verhaal dan bijvoorbeeld hun andere participaties Alitalia en Air Berlin. Daar moest geld bij”, zegt Goyal.

Ook is er spanning rondom de landen in de Arabische Golf. In juni sloten een aantal landen hun luchtruim voor Qatar. „Wij hebben daar geen last van gehad”, zegt Goyal. „India is de Arabische luchtvaartmaatschappijen een belangrijke markt, met name als het gaat om vervoer van werkkrachten. Met Etihad samen vervoeren we veel reizigers naar Azië en Afrika.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
AEX528,18arrow-0,77% 17:07
AMX808,10arrow-0,24% 17:07
ASCX1091,27arrow-0,13% 17:07
BEL-203921,96arrow-0,49% 17:08
FTSE 1007257,02arrow-0,52% 16:52
CAC-405252,47arrow-0,55% 17:07
SMI8918,56arrow-0,76% 16:52
meer...
arrow-3,22%
arrow-3,18%
arrow-2,68%
arrow-2,03%
arrow-1,94%
meer...