Entertainment/Film
103480705
Film

Levendig kostuumdrama ✭✭✭✭

’Little women’: Zusterliefde in een mannenwereld

— Wat: kostuumdrama

— Regie: Greta Gerwig

— Met: Saoirse Ronan, Francess Pugh, Emma Watson

De gezusters March uit ’Little women’: met vlnr Meg (Emma Watson), Amy (Florence Pugh), Jo (Saoirse Ronan) en Beth (Eliza Scanlen).

De gezusters March uit ’Little women’: met vlnr Meg (Emma Watson), Amy (Florence Pugh), Jo (Saoirse Ronan) en Beth (Eliza Scanlen).

Hoewel de Amerikaanse schrijfster Louisa May Alcott (1812-1888) haar tijd in veel opzichten vooruit was, waren haar vrouwelijke romanpersonages noodgedwongen een stuk traditioneler. In haar boek Little women schemert hun drang naar vrijheid en onafhankelijkheid echter onmiskenbaar tussen de regels door. Greta Gerwig (Lady Bird) doet daar in haar verfilming nog een schepje bovenop.

De gezusters March uit ’Little women’: met vlnr Meg (Emma Watson), Amy (Florence Pugh), Jo (Saoirse Ronan) en Beth (Eliza Scanlen).

De gezusters March uit ’Little women’: met vlnr Meg (Emma Watson), Amy (Florence Pugh), Jo (Saoirse Ronan) en Beth (Eliza Scanlen).

Een ongetrouwde boekenheldin moet in de echt verbonden eindigen. Of doodgaan. Een keiharde voorwaarde om uitgegeven te worden, krijgt beginnend schrijfster Jo March (met koppig esprit gespeeld door Saoirse Ronan) in Little Women te horen. Louisa May Alcott maakte Jo tot haar alter ego en liet zich verder inspireren door haar eigen leven met haar zussen. Die ook in Gerwigs film uiteenlopende ambities hebben.

Waar Jo haar onafhankelijkheid bevecht, wil Meg (een wat fletse Emma Watson) vooral trouwen met een goede partij. Voor de ziekelijke Beth (Eliza Scanlen) is piano spelen haar toevlucht. Intussen beproeft Amy (uitmuntende rol van Florence Pugh) haar schildertalent en bokst op tegen haar schrijvende zus.

Jo March (Saoirse Ronan) wil schrijven, niet trouwen.

Jo March (Saoirse Ronan) wil schrijven, niet trouwen.

Terwijl hun vader vecht in de Amerikaanse Burgeroorlog en liefdevolle brieven stuurt aan zijn ‘little women’ thuis, proberen de zussen samen de moed erin te houden. Ondanks onderlinge strubbelingen, amoureuze verwikkelingen en financiële sores, daarbij door dik en dun gesteund door hun moeder Marmee (Laura Dern).

Greta Gerwig, die ook het scenario schreef, vertelt het verhaal vooral vanuit Jo’s perspectief en schiet daarbij heen en weer in de tijd. Haar levendige aanpak en de natuurlijke manier waar zij de gezusters March laat spelen, ontdoen deze klassieker van stof, maar niet van sfeer.

Verder laat de filmmaakster de levenswandel van de echte schrijfster op zeker moment inventief samenvloeien met die van de fictieve Jo. Op die manier doet zij zowel recht doet aan het geliefde origineel als aan Louisa May Alcotts eigen statuur als voorvechtster voor vrouwen en hun rechten. Dat is een mooie dubbelslag.

✭✭✭✭