Entertainment/Uitgaan
1076630124
Uitgaan

’Eeuwig leven’ in voormalig klooster

Daan Roosegaarde bij zijn installatie ’Dune’.

Daan Roosegaarde bij zijn installatie ’Dune’.

Wie zin heeft om te ontsnappen aan de waan van de dag kan natuurlijk in tal van musea terecht. Maar af en toe vind je een nieuwe expositieplek die zo bijzonder, stil en nog vrijwel onontdekt is, dat je hoopt dat een breder publiek deze ’plaats van verwondering’ leert kennen. Buitenplaats Doornburgh in Maarssen is zo’n verrassende plek.

Daan Roosegaarde bij zijn installatie ’Dune’.

Daan Roosegaarde bij zijn installatie ’Dune’.

Nee, een vriendelijk gebouw is het niet, dit voormalige klooster Doornburgh, dat in 1957 werd gebouwd door de Benedictijner monnik en architect Dom Hans van der Laan en zijn leerling Jan de Jong. Het oogt gesloten, zelfs enigszins ongastvrij. Je moet echt even een drempel over, maar eenmaal binnen is het een prettig sobere ruimte met een moderne kloostertuin en een aangename lichtinval. Kamers, kerkzaal en tuin, alles heeft een menselijke maat, gebaseerd op een doorvertaling van de gulden snede.

De katholieke zusters zijn al lang vertrokken uit dit ’huis van de geest’. Sedert drie jaar is het kloostercompex in de stijl van de zogeheten Bossche School eigendom van de MeyerBergman Erfgoed Groep. Zij maakten er van de priorij een laboratorium voor hedendaagse kunst en wetenschap. Ook kun je er heerlijk ’mindful’ eten in het restaurant DeZusters.

Tot en met 29 maart 2020 is hier de verrassende expositie Endless Life te zien. Eigentijdse kunstenaars uit binnen- en buitenland onderzoeken in de getoonde beelden, (video)installaties en foto’s begrippen als ouderdom, de eindigheid van ons bestaan en de mogelijkheden voor een toekomstig eeuwig leven. Er zijn o.a. fraaie ’hemelgezichten’ van JCJ Vanderheyden en fascinerende sculpturen van Isabelle Andriessen, die zweten en door kristallisatie en andere scheikundige processen voortdurend van uiterlijk veranderen.

De bekende ontwerper Daan Roosegaarde verbeeldt het spreekwoordelijke licht aan het eind van tunnel met zijn op vuurvliegjes geïnspireerde installatie DUNE. Terwijl fotograaf Hannes Wiedemann vraagtekens plaatst bij geavanceerde technologieën, zoals bodyhacking en genetische manipulatie. Want sleutelen aan ons DNA, is dat wel een veilige en wenselijke stap om veroudering tegen te gaan?