1082099
Entertainment

'Oh Oh Cherso van de buis om drank'

De alcoholbranche en de stichting verantwoorde alcoholconsumptie STIVA roepen RTL5 op te stoppen met programma's waarin het draait om alcoholmisbruik en willen dat 'Oh Oh Cherso', de reallife serie die draait om straalbezopen tieners, van de buis wordt gehaald.

Eind augustus wil RTL5 met een nieuwe serie "Oh oh Cherso" komen. Jongeren worden hierdoor geconfronteerd met beelden waaruit blijkt dat 'zuipen de norm is'.  

Volgens deskundigen hebben alle inspanningen om jongeren op een verantwoorde manier met alcohol te laten omgaan last van dit soort programma's. Jongeren drinken steeds minder. Toch bestaat in de beeldvorming het idee dat jongeren juist meer drinken.

Dat beeld wordt hardnekkig in stand gehouden door programma's waarbij alcoholmisbruik lijkt te worden verheerlijkt. STIVA directeur Peter de Wolf: "In het verleden heeft de alcoholbranche al eens gesproken met RTL om te stoppen met het programma Oh Oh Cherso. Alle positieve ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar zijn met veel inspanningen van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties tot stand gekomen. Maar vooral door de inspanningen van ouders en jongeren zelf. Een programma als Oh Oh Cherso werkt contraproductief op al die inspanningen en de positieve resultaten die zij hebben opgeleverd."

De Wolf: "Misschien klinkt het vreemd dat deze oproep van de alcoholbranche vandaan komt. Toch is dat niet zo. De alcoholbranche is verantwoordelijk voor een product dat gelukkig door de overgrote meerderheid op een verantwoorde manier wordt gedronken. Maar we snappen ook dat er een negatieve kant aan ons product zit wanneer mensen excessief drinken. Daarom zijn we al meer dan 30 jaar actief om verantwoorde consumptie aan te moedigen. Dat doen we bijvoorbeeld via de slogan: 'Geniet, maar drink met mate', maar ook met 'Geen 16? Geen druppel', de BOB campagne en tal van andere activiteiten. En we doen het ook niet alleen: waar mogelijke werken we samen met de overheid, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven. Kortom: het gaat om een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ook RTL hoort bij de Nederlandse samenleving en zou zich moeten realiseren dat zij invulling moet geven aan een maatschappelijke verantwoordelijkheid rond het thema 'alcohol en jongeren'. Daarom roepen we RTL op om het programma Oh oh Cherso niet uit te zenden".

Op dit moment wordt vanuit de alcoholbranche nagedacht over hoe zij commercieel met dit soort programma's omgaat. STIVA directeur De Wolf: "Er bestaat een goede mogelijkheid dat de alcoholbranche er vanaf 1 januari 2014 voor kiest om niet meer te adverteren rond dit soort televisieprogramma's."

Volg ons ook op Twitter