114216806

Filmrecensie

’Corsage’ toont duistere kant van keizerin Elisabeth

Vicky Krieps speelt in ’Corsage’ een sterke rol als keizerin Elisabeth.

In veel films en series over keizerin Sissi beweegt de beroemde vorstin zich in een wereld vol sprookjesachtige romantiek en barokke pracht en praal. Met Corsage slaat Marie Kreutzer deze façade van edelkitsch aan diggelen. Want in haar nieuwe kostuumdrama toont de Oostenrijkse cineaste een andere, duisterdere kant van Elisabeth Amalie Eugenie: keizerin van Oostenrijk en koningin van Hongarije.

• Wat: drama
  • Regie: Marie Kreutzer
  • Met: Vicky Krieps, Florian Teichtmeister, Alma Hasun

Wenen, 1877. Eigenlijk zou de veertigste verjaardag van Elisabeth een heugelijke dag moeten zijn. In werkelijkheid voelt de echtgenote van de Oostenrijkse keizer Frans Jozef zich diepongelukkig. De gouden kooi en het verstikkende keurslijf waarin ze gevangen zit, doen haar – bijna letterlijk – happen naar adem. Om aan het oppervlakkige hofleven vol eenzaamheid, verveling en achterklap te ontsnappen, stort ze zich in affaires en drugsgebruik.

In Corsage bekijkt Kreutzer deze keizerlijke midlifecrisis met een feministische en moderne blik. Niet alleen snijdt de regisseuse thema’s aan als gelijkwaardige relaties, schoonheidsidealen en bodyshaming. Ook lardeert ze haar film met popsongs uit de sixties, het gebruik van heroïne (een drug die pas later werd ontdekt) en het opsteken van de middelvinger als Elisabeth weer eens een doodsaai staatsbanket verlaat.

Toch levert dit gedurfde spel met de geschiedenis een film op die moeilijk volledig te omarmen valt. Het malheur van Elisabeth (een sterke rol van Vicky Krieps) wordt namelijk ook vaak verbeeld met trage scènes vol lange stiltes, eindeloos gestaar en diep gezucht. Zo is Corsage prachtig gefilmd en zeker origineel, maar tevens wat stroperig en niet altijd even opwindend.

✭✭✭ (3 uit 5)