Nieuws/Entertainment
1353789
Entertainment

Morrissey ruziet met platenzaak HMV

Morrissey heeft het aan de stok met de Britse platenzaakketen HMV. Die zou volgens de oud-frontman van The Smiths de verkoop van de onlangs heruitgebrachte single The Queen Is Dead van de band uit de jaren tachtig traineren. Op Facebook veegt Morrissey de vloer aan met HMV.

De single van het gelijknamige album uit 1986 kwam afgelopen vrijdag uit. Mensen die de plaat bij HMV kopen, mogen slechts één exemplaar per keer aanschaffen en dat vindt Morrissey belachelijk. HMV heeft een sticker op de hoes geplakt met die mededeling. "The Smiths heeft niet om deze sticker gevraagd", moppert de ex-frontman van de band. "De sticker is ook niet op andere producten van HMV te vinden en is dus alleen maar gemaakt voor onze single. Maar waarom?" Morrissey geeft zelf het antwoord. "Om de verkoop te traineren. En dat is een belediging voor The Smiths."

Volgens de zanger zorgt de band nog steeds voor veel ophef vanwege de controversiële teksten. "Dertig jaar nadat we uit elkaar zijn gegaan vinden ze The Smiths nog steeds te radicaal", schrijft Morrissey. Hij geeft ook de radiostations nog een veeg uit de pan. "Ondanks dat we nooit op de radio worden gedraaid, staan we wel op een vierde plek in de verkooplijsten." Dat vindt hij een geweldige prestatie "in onze huidige cultuur waar banaliteit de toon zet en alleen nep-emoties tellen".

Pruiken en feestneuzen

Aan het eind van zijn tirade roept hij zijn volgers op zo veel mogelijk exemplaren van The Queen Is Dead te kopen. Daarvoor moeten ze dan wel alles uit de kast halen, zoals "pruiken, feestneuzen en een Superman-cape".

HMV kondigde de rerelease op Twitter aan en schreef dat de single, zowel op 7 en 12 inch, "very limited" beschikbaar is. Dat verklaart mogelijk de reden voor de sticker.