Nieuws/Entertainment
1487047531
Entertainment

Slob: ’Flink minder reclame op NPO’

Arie Slob

Arie Slob

De televisiezenders van de publieke omroep worden voor 20.00 uur ’s avonds reclamevrij. Online verdwijnen spotjes en advertenties helemaal, schrijft minister Arie Slob (Media) aan de Tweede Kamer.

Arie Slob

Arie Slob

Slob presenteerde vrijdag zijn plannen voor een nieuwe NPO. Het bestel moet volgens hem op de schop, omdat de omroepen steeds minder verdienen aan reclame en die inkomstenbron ook erg onzeker is. Door een flink deel van de spotjes en advertenties te schrappen, worden die kinderen ook deels bespaard. Bovendien willen online-adverteerders steeds meer weten van hun doelwitten, en dat wringt met „de waarden van een publiek gefinancierde omroep”, vindt de minister.

Het Rijk springt bij om de inkomsten die de omroepen straks mislopen te compenseren. Maar de 40 miljoen die het bijlegt, is niet genoeg. De omroepen moeten zelf met de kaasschaaf aan de slag om nog eens 20 miljoen te bezuinigen. Al mag dat niet ten koste van programma’s gaan. De Ster, die reclamezendtijd voor de omroepen aan de man brengt, waarschuwt dat zelfs een gat van 40 miljoen rest.

Regionaal nieuws

Veel van Slobs plannen waren al uitgelekt. Zo blijft het slecht bekeken derde net NPO3 behouden. De jongerenzender moet wel plaats gaan bieden aan regionaal nieuws. NPO3 wordt een ’venster’ waardoor kijkers hun eigen provinciale of regionale zender kunnen zien. Omroepen met een grote achterban, die nu nog veel geld opstrijken, leveren wat in ten gunste van de kleintjes. Tegelijkertijd heeft een nieuwe omroep minder leden nodig voor een plekje in het bestel.

De NPO is straks niet meer verplicht drie televisie- en vijf radiozenders te vullen. Dat schept bijvoorbeeld ruimte voor meer onlinekanalen.

NPO niet overtuigd

De NPO is na een eerste blik op de plannen van minister Arie Slob (Media) voor de publieke omroep niet overtuigd. „De maatregelen kunnen leiden tot opnieuw een grote bezuiniging, die onze hele programmering en programmamakers hard zullen gaan raken. De mediaplannen van het kabinet bieden helaas niet de gehoopte langetermijnzekerheid voor een stabiele publieke omroep voor iedereen”, laat NPO-voorzitter Shula Rijxman weten in een reactie.

Slob deelde vrijdag zijn plannen voor de publieke omroep, die grotendeels al uitgelekt waren, met de Tweede Kamer. Zo wil hij voor 20.00 uur geen reclame op de zenders en wordt jongerenzender NPO3 meer een plek voor regionaal nieuws. „Deze maatregelen zullen de publieke omroep minder slagvaardig maken en vooral ten koste gaan van het programma-aanbod voor jongeren. Zeker als NPO 3 wordt omgevormd tot een regiozender zal ons bereik onder jongeren drastisch afnemen en jong talent steeds minder kansen krijgen bij de publieke omroep”, reageert Rijxman.

De NPO stelt dat een „sterke en brede publieke omroep harder nodig is dan ooit: een plek vrij van commerciële belangen en politieke beïnvloeding, waar onafhankelijk nieuws, de Nederlandse cultuur en onze samenleving centraal staan.” „Met de plannen van dit kabinet komt die belofte aan Nederland onder druk te staan. Het kabinet schrijft dat het uitgesloten is dat de programmering zal worden geraakt. Met de plannen zoals die nu voorliggen, is dat onmogelijk.”

De NPO blijft zich de komende tijd inzetten voor „een gevarieerd en veelzijdig programma-aanbod.” Ook gaat de publieke omroep met Slob in gesprek over de uitwerking van zijn plannen.