Entertainment/Cultuur
1502941404
Cultuur

Boekrecensie

Irritant familieleed in ’Broeinest’

De karikaturen in ’Broeinest’ gaan na verloop van tijd irriteren.

Zadelpijn en ander damesleed en Het verwende nest waren bestsellers van een schrijversduo dat opereerde onder het pseudoniem Liza van Sambeek. Ciel Heintz, een van beide auteurs, ging door als Van Sambeek. Koninginnenrit is van haar hand, evenals het succesvolle Pensionado’s. Ook Broeinest, haar nieuwste, is een roman waarin het schuurt en wringt. Vetes, kinnesinne, jaloezie, verlatingsangst: de schrijfster leeft zich uit in een boek over allerhande familieleed.

• Wat: roman
  • Wie: Van Sambeek
  • Uitgever: Prometheus

Broers en zussen Renate, Rinus, Roos en Ruud, nu 65+, groeiden op in een naoorlogs, Arnhems middenstandsgezin. Veel tijd en aandacht voor de kinderen was er destijds niet, met alle frustraties van dien. Vader had losse handjes, moeder was afstandelijk en kil. Bovendien zorgde een strikt katholieke moraal voor benepenheid op het gebied van genegenheid en seksualiteit.

Een aanstaande familiereünie en fricties over een erfenis zetten de boel op scherp. Een beerput gaat open: een (onderdrukt) beladen verleden blijkt de aanstichter voor latere ellende: scheidingen, depressiviteit, het ontkennen van homoseksualiteit, intolerantie. Vanuit het perspectief van elk van de broers en zussen wordt de familiegeschiedenis verteld. En dat levert verschillende verhalen op. Elk gezinslid kijkt anders terug.

Echt overtuigen doet Broeinest niet. De verschillende passages zijn behoorlijk ’plat’, er is een groot ’en-toen-en-toen’- gehalte en er wordt veel uitgeweid en herhaald. Steeds zeggen dat personages ’beschadigd’ zijn en slachtoffers van ’een liefdeloze jeugd’, gaat irriteren. Vooral jongste Ruud, precies het kind dat vroeger niet wilde deugen, maar wel een succesvol ondernemer werd, is een karikatuur.

De jongere generatie pleit voor verzoening. Dat maakt dat het allemaal toch nog goed afloopt met de kibbelende zestigers. Van Sambeeks roman, soms luchtig, vaak intens, is Hollands huiskamerdrama op zijn smalst.

✭✭ 1/2 (2,5 uit 5)