Filmrecensie

Wervelende muziekfilm ’Elvis’ emotioneel lang op afstand

— Wat: drama, biografie, muziekfilm

— Regie: Baz Luhrmann

— Met: Austin Butler, Tom Hanks.

Elvis (Austin Butler) in Las Vegas, waar hij de nadagen van zijn leven sleet.

FILMRECENSIE - Met de talentvolle Austin Butler, die zich twee jaar lang op zijn titelrol voorbereidde, heeft Elvis een sterke troef in handen. Met zijn stem en zijn fysiek roept hij de zanger en performer in herinnering, zonder tot imitatie te vervallen.

Tom Hanks zet daar toch wat minder overtuigend Colonel Tom Parker tegenover, met een ’fat suit’ en accent om te snijden. In de razzle-dazzle van Baz Luhrmanns opgeklopte filmstijl verdwijnt het zicht op diens poging tot rehabilitatie echter al snel.

Elvis beslaat ruwweg dertig jaar van het leven van The King of Rock and Roll, te beginnen bij zijn jeugd in een overwegend zwarte wijk van Tupelo, Mississippi. De invloed van die omgeving op zijn muziek kan moeilijk worden overschat, wat in Luhrmanns biografie volop aandacht krijgt. We zien de jonge Elvis binnensluipen bij een swingende kerkdienst van de Pinkstergemeente, een ervaring die een onuitwisbare indruk op hem maakt. De film toont dat niet alleen zijn muzikale voorkeuren, maar ook zijn gevoel voor mode en zijn omstreden dansbewegingen diep in de Afro-Amerikaanse cultuur geworteld waren.

Flitsend

Zijn achtergrond maakt Elvis tot een unieke act met een magnetische uitstraling, ontdekt promotor Colonel Tom Parker. Die direct doorpakt, gehaaid de hele familie Presley aan zich weet te binden en zo snel als hij kan de geldpers aanzet. Vooral voor zichzelf. Met razendsnelle montages, split-screen mozaïekbeelden en geïnspireerde huwelijken tussen originele Elvis-nummers en hedendaagse muziek, weet Baz Luhrmann (Moulin Rouge, The Great Gatsby) intussen voelbaar te maken hoe groot de impact van Parkers nieuwe ster was op de Amerikaanse samenleving.

Toch blijft deze ruim tweeënhalf uur durende film lang wat op afstand. Zeker als het Elvis zelf en zijn persoonlijke verhaal betreft, hoe flitsend de beelden ook zijn en hoe stijlvol de historische enscenering ook is. Wat evenmin helpt is dat Butler simpelweg te jong en gezond oogt voor Presley’s tragische laatste jaren. Gelukkig zorgen archiefbeelden van The King er uiteindelijk voor dat dit emotionele gat op de valreep wordt gedicht. Want dan komt Elvis wél echt binnen.

✭✭✭✩ (3,5 uit 5)