Nieuws/Entertainment
1626939941
Entertainment

’Ik stel hun gebaar zeer op prijs’

BN’ers steunen John de Mol in strijd tegen nepadvertenties

John de Mol

John de Mol

Tientallen bekende Nederlanders hebben zich achter John de Mol geschaard in zijn strijd tegen oplichters die actief zijn op Facebook. In een statement laten onder anderen Jort Kelder, Marco Borsato en Matthijs van Nieuwkerk weten dat het sociale platform meer moet doen om nepadvertenties tegen te gaan.

John de Mol

John de Mol

Net als bij De Mol, worden ook hun namen en foto’s zonder toestemming gebruikt in advertenties op Facebook. In veel gevallen wordt er ’geadverteerd’ om investeringen te doen in bitcoin, met als gevolg dat veel consumenten hun geld kwijtraakten.

In de oproep, gepubliceerd door 1Vandaag, eisen de BN’ers de misleidende bitcoin-advertenties op Facebook moeten stoppen. ’Het is bekend dat de namen en foto’s van verschillende bekende Nederlanders zonder hun toestemming worden gebruikt voor misleidende bitcoin advertenties op Facebook, waaronder de ondertekenaars van deze verklaring. Deze advertenties zijn bijzonder schadelijk, veel consumenten zijn al gedupeerd en hebben grote sommen geld verloren. Degenen van wie de naam en foto worden gebruikt worden er op aangekeken.’

Haatzaaien

Volgens de ondertekenaars van het statement is Facebook al verschillende keren door de betrokkenen aangesproken, maar weigert het sociale medium daadkrachtige maatregelen te nemen. ’De advertenties blijven verschijnen. Facebook stelt dat zij slechts tussenpersoon is en niet tegen de advertenties kan en hoeft op te treden. Het is echter wel Facebook die het advertentiesysteem heeft opgezet, controleert en beheert en er veel geld mee verdient. Facebook loopt weg voor haar verantwoordelijkheid. Niet kunnen optreden is ook niet geloofwaardig, Facebook kan immers wel optreden tegen andere berichten met criminele inhoud, waaronder haatzaaien en kinderpornografie.’

Tot slot staat er te lezen dat men niet begrijpt waarom Facebook geen actieve maatregelen neemt om de advertenties tegen te gaan. ’Wij vinden dat aan deze praktijk nu eindelijk eens een einde moet komen. Als Facebook niet vrijwillig maatregelen neemt, moet zij daartoe worden gedwongen.’ De oproep is ondertekend door Alexander Klöpping, Herman den Blijker, Humberto Tan, Jort Kelder, Marco Borsato, Matthijs van Nieuwkerk, Nikki Herr, Rik van de Westelaken, Ruud Feltkamp en Waylon.

Misbruik

John de Mol, die een rechtszaak tegen Facebook is begonnen, laat aan 1Vandaag weten de steunbetuiging van de BN’ers ’zeer op prijs te stellen’. „Vanaf het moment dat ik mijn zaak tegen Facebook inzake de nep bitcoin advertenties met misbruik van mijn naam en beeltenis ben gestart, hebben veel bekende Nederlanders hun steun aan mij betuigd. Zij zijn slachtoffer van hetzelfde misbruik, iets wat we allemaal verschrikkelijk vinden omdat onwetende consumenten hier geld mee kwijt raken. Dat meerdere van deze bekende Nederlanders mijn zaak middels deze verklaring publiekelijk steunen geeft aan hoe belangrijk ook zij deze zaak vinden. Ik stel hun gebaar zeer op prijs en hoop van harte dat mijn kort geding ertoe leidt dat het misleiden van consumenten door Facebook middels deze nepadvertenties nu echt op korte termijn stopt.”