1642738672

’Birds of Prey’: Kleurrijk, keihard en krankjorum

Recensie: tegen mannenkonten schoppen met Margot Robbie ✭✭✭✭

— Wat: actie, komedie, stripverfilming

— Regie: Cathy Yan

— Met: Margot Robbie, Mary Elizabeth Winstead, Ewan McGregor

Als Harley Quinn, het liefje van de Joker, was Margot Robbie een lichtpuntje in het verder nogal teleurstellende Suicide Squad (2016). In Birds of Prey begint haar totaal gestoorde personage voor zichzelf, zet een explosieve punt achter haar relatie en schopt tegen mannenkonten met een stel nieuwe vriendinnen.

Robbie, die de film ook produceerde, zorgde zowel voor als achter de camera voor een stevige dosis multiculturele ‘girlpower’. Christina Hodson (Bumblebee) schreef het scenario en Cathy Yan (Dead pigs) nam de regie op zich. Terwijl Harley Quinn in haar strijd met de superschurk Black Mask (Ewan McGregor) hulp krijgt van andere stripfiguren uit de stal van DC Comics, zoals Black Canary (Jurnee Smollett-Bell) en Huntress (Mary Elizabeth Winstead).

Harley Quinn zelf is hier de vaak wat warrige verteller en levert – à la Deadpool - ook ongekuist komisch commentaar op de gebeurtenissen. Dat het verhaaltje draait om het bezit van een bijzondere diamant, is intussen bijzaak.

Waar het wel om gaat? Om stoere chicks die weigeren zich nog langer door mannen in een hoekje te laten drukken. In plaats daarvan geven zij de steevast miskleunende kerels die het op hen gemunt hebben keihard hun vet. Margot Robbie maakt daar als de volslagen onberekenbare Harley Quinn een vrolijk vechtfeestje van, maar ook Jurnee Smollett-Bell en Mary Elizabeth Winstead zetten memorabele personages neer. Regisseur Yan blijkt intussen uitstekend uit de voeten te kunnen met flitsende en gewelddadige actie, in een clowneske setting vol glitterregens en gekleurde rook.

✭✭✭✭