Nieuws/Entertainment
1852042207
Entertainment

Na actualiteitenprogramma’s best bekeken avondprogramma op de NPO

Hauers’ Floris blijft na halve eeuw kijkcijferkanon

Rutger Hauer als ridder Floris van Rozemond, met zijn steun en toeverlaat, de mysterieuze Sindala.

Rutger Hauer als ridder Floris van Rozemond, met zijn steun en toeverlaat, de mysterieuze Sindala.

De ridderserie Floris is ook na een halve eeuw nog een kijkcijferkanon. Naar een herhaling van de eerste aflevering, die werd uitgezonden vanwege het overlijden van hoofdrolspeler Rutger Hauer, keken donderdagavond 609.000 mensen. Het was daarmee na alle actualiteitenprogramma’s het best bekeken programma op de NPO van de avond.

Rutger Hauer als ridder Floris van Rozemond, met zijn steun en toeverlaat, de mysterieuze Sindala.

Rutger Hauer als ridder Floris van Rozemond, met zijn steun en toeverlaat, de mysterieuze Sindala.

Dat blijkt uit de cijfers die de Stichting Kijkonderzoek vrijdag publiceerde. Floris deed het daarmee beter dan De Heineken Ontvoering. De film uit 2011 over de kidnapping van de beroemde biermagnaat trok 205.000 kijkers.

Naar de documentaire Blond, blue eyes over Hauer keken slechts 46.000 mensen. Maar dat kan ook met het tijdstip van uitzending (16.00 uur) en de hittegolf te maken hebben gehad.

Spetters

Filmmuseum Eye eert Hauer op 3 augustus door een eenmalige vertoning van de film Spetters van regisseur Paul Verhoeven. Het drama uit 1980 was de laatste grote Nederlandse film die Hauer maakte voordat hij naar Hollywood vertrok. Het gaat om de gerestaureerde versie van de Nederlandse filmklassieker.

In Spetters speelt Hauer Gerrit Witkamp, een motorcoureur tegen wie drie vrienden die in een voorstad van Rotterdam wonen enorm opkijken. Ze hebben maar één droom: wegvluchten uit het bekrompen milieu waar de enige afleiding bestaat uit alcohol, drugs en uitjes naar de disco. Behalve Hauer spelen ook Hans van Tongeren, Toon Agterberg, Maarten Spanjer, Renée Soutendijk en Jeroen Krabbé rollen in de film.

„Het is een bijzondere, controversiële film in het rijke oeuvre van Hauer”, stelt Eye-programmeur Ronald Simons. De film deed toentertijd veel stof opwaaien omdat Spetters seksistisch, politiek incorrect en homofoob zou zijn.