Nieuws/Entertainment
1899325
Entertainment

Nog geen meldpunt wangedrag culturele sector

Het meldpunt voor seksueel wangedrag in de film- en televisiesector laat nog altijd op zich wachten. Het centrale punt waar acteurs en programmamakers met klachten over ongewenste omgangsnormen naartoe kunnen is er nu, vijf maanden nadat het wangedrag van castingdirector Job Gosschalk aan het licht kwam, nog niet.

„Het gaat redelijk traag allemaal”, zei Ron Toekook van de Nederlandse beroepsvereniging voor film- en televisiemakers op BNR Nieuwsradio. De bestuurder is betrokken bij de oprichting van het meldpunt. „Ik zit er zelf in en ik probeer er ook voor te zorgen dat er tempo gemaakt wordt. Want we zijn nu vijf maanden verder en ik vind dat het nu onderhand toch tijd wordt dat we iets moeten presenteren om de mensen die afhankelijk zijn van onze inzet gerust te stellen.”

In de slipstream van de internationale #MeToo-beweging werd in november bekend dat ook Gosschalk van Kemna Casting jarenlang acteurs onheus had bejegend. Direct werd geroepen dat er een onafhankelijk sectorbreed meldpunt opgericht moest worden voor de slachtoffers. Volgens Toekook is een cultuurverandering nodig. „We moeten er voor gaan zorgen dat alle problemen met iedereen besproken en meteen aangepakt worden.”

Brits model

Toekook wil een meldpunt naar Brits model. „De Britten hebben een heel goed document opgesteld waarin staat wat er gebeurt als je onheus bejegend wordt of er sprake is van machtsmisbruik.”

De Nederlandse beroepsvereniging voor film- en televisiemakers zocht zelf naar een vertrouwenspersoon, als eerste stap naar een meldpunt toe. „Die hebben we voor de kerst gevonden. Vervolgens bleek dat er heel weinig mensen waren die het durven de stap te nemen met een vertrouwenspersoon in gesprek te gaan.” Volgens het bestuurslid van de beroepsvereniging zijn „een paar” slachtoffers in contact gebracht met de vertrouwenspersoon.

Klein budget

Dat het meldpunt in Nederland lang op zich laat wachten, komt volgens Toekook niet alleen door de cultuur in de sector. „Het heeft ook te maken met de manier waarop we films financieren. Er is niet zoveel plek aan tafel en dat zorgt ervoor dat de markt makkelijk op slot te houden valt. Nederland kent een klein budget voor het financieren van films en dat zorgt ervoor dat er niet zo veel te verdelen is.”

Ook de monopoliepositie van Kemna Casting maakt het volgens Toekook voor acteurs lastig misbruik te melden. „Er is een beperkt aantal bedrijven die de films mogen gaan produceren en dus zijn er ook een beperkt aantal rollen beschikbaar voor acteurs. En als je dan een castingbureau hebt dat er voor zorgt dat ze een heel goede verhouding hebben met de producenten dan is de keuze voor acteurs om goede rollen te krijgen heel beperkt, omdat het altijd moet via het castingbureau.”