191196778
Cultuur

Friezin bij Romeinen

Recensie ’De Veleda voorspelling’

— WAT: historische thriller

— WIE: Chris Houtman

Thrillers die zich afspelen in Romeinse tijden zijn er in soorten en maten, denk maar aan het werk van Ben Kane, David Hewson, Robert Harris of Robert Fabbri. Deze laatste schreef een negendelige serie over keizer Vespasianus. De tijd van een van diens directe voorgangers, Nero, vormt het decor voor Chris Houtmans nieuwe boek. Het is het eerste van een trilogie, De Veleda voorspelling.

Zijn eerdere trilogie Akte van berouw, Het negende gebod en Getal van het beest speelde zich in het hier en nu af, met een duidelijke fascinatie voor geschiedenis en religie. Deze twee componenten vormen de hoofdmoot voor een diepe duik in de historie. En voor een grote rol voor vrouwen, van Vespasianus’ maîtresse Caenis tot de Germaanse opperpriesteres, de Veleda, die de jonge Friese priesteres Elfleda naar Rome stuurt om te spioneren.

Roman

Zij ontmoet er Vespasianus en Caenis, de wetenschapper Plinius, de Bataaf Julius Civilis en de Vestaalse priesteres Vibidia. Vanaf dat moment krijgt de roman vaart. Onder Nero is het erg onveilig, Elfleda moet onderduiken en vertrekt uiteindelijk via Hispania naar Brittannia, waar ze haar vader wil redden en tevens de opstandige Britse koningin Boudicca steunen.

Houtman vlecht historische gebeurtenissen met groot gemak door boeiende sfeertekeningen, zoals het constante lawaai in Rome (Elfleda is de rust van Heiloo gewend), de ontmoeting met de Sibille van Cumae, de enerverende reis over zee en land naar Brittannia en de veldslag daar tussen de Romeinen en de horden van Boudicca.

Wat Houtmans verhaal zo uniek maakt, is niet alleen dat het Germaanse standpunt, maar bovenal dat hij de sympathie van de lezer van personage naar personage laat schuiven, waardoor het verhaal prachtig in balans komt.

✭✭✭✭