Nieuws/Entertainment
2098622661
Entertainment

Arjen Lubach zendt show zelf uit: bereik groot genoeg

Arjen Lubach

Arjen Lubach

Meerdere partijen hadden interesse om de theatershow van Arjen Lubach uit te zenden, maar de cabaretier en programmamaker maakte een andere keuze. Maandagavond stelt Arjen de show exclusief op zijn eigen site beschikbaar.

Arjen Lubach

Arjen Lubach

„Er waren meerdere geïnteresseerden. Maar ik merkte dat er bij al die partijen wel iets was waar ik me niet comfortabel bij voelde”, zegt Arjen tegen BuzzE. „Of ik stond de helft van mijn rechten af tot in de eeuwigheid, of er werd inspraak op de inhoud geëist, of het duurde nog een jaar voor we online konden, of er werd zo weinig geboden dat ik niet eens uit de kosten van de registratie kwam.”

Arjen Lubach Live! wordt integraal online gezet. Hiermee is de cabaretier en programmamaker de eerste die zijn cabaretshow exclusief zelf als video on demand aanbiedt, zonder tussenkomst van andere partijen. „Ik vind het bij mij passen”, aldus Arjen. „De creatieve wereld is aan het veranderen, makers spreken rechtstreeks hun publiek aan, meer dan ooit. Er zijn YouTubers van 19 met een bereik dat vele malen groter is dan dat van de meeste tv-programma’s. Er zijn Instagrammers met zoveel volgers, dat ze met één post van hun billen meer mensen bereiken dan het Journaal.”

Groot genoeg

De cabaretier noemt dit een interessante ontwikkeling. „Ook mijn bereik is groot genoeg dat ik kan zeggen: ik bied mijn grappen rechtstreeks aan aan de mensen die ze willen horen. Zo kan ik de vorm, inhoud, verspreiding en het contact met de kijkers helemaal zelf in de hand houden.”

Voor de productie van de registratie van zijn theatershow heeft hij overigens wel Human Factor TV, het bedrijf achter Zondag met Lubach gevraagd. Fans kunnen de voorstelling daar tegen betaling van een paar euro bekijken. Ze kunnen kiezen of zij de voorstelling gedurende één week willen zien of onbeperkt. In het tweede geval betalen zij iets meer geld.

Lubach speelde de voorstelling afgelopen theaterseizoen zo’n 140 keer, door heel Nederland en België. Eerder scoorde hij een hit met een nummer uit de voorstelling: Beter in Bed. Afgelopen vrijdag verscheen het tweede nummer uit de show als single: Woke.