Nieuws/Entertainment
Entertainment

Jan Smit schrijft open brief aan Rob Jetten

Jan Smit heeft op Instagram een open brief geschreven aan Rob Jetten. Dit naar aanleiding van het verhaal in De Telegraaf van dinsdag waarin vakbonden laten weten boos te zijn op de D66-leider die op zijn verkiezingsposter poseert naast de Amsterdamse kolencentrale Hemweg die in 2020 dicht moet. Zij vinden dat er gescoord wordt over de rug van de werknemers die hun baan dreigen te verliezen. Jan is niet zozeer pissig over de posteractie, maar richt zich in zijn verhaal vooral op de sluiting van de kolencentrale.

Hij noemt de manier waarop D66 wil anticiperen op de verandering van het klimaat „vooralsnog wat radicaal.” Jan schrijft: „Dat er daardoor alleen dáár al heel veel banen verloren gaan, moeten we vooralsnog maar even op de koop toe nemen... Is het nou zo raar als ons land gewoon naar rato de klimaatmaatregelen toepast? Gewoon in verhouding met de rest van de wereld?”

De zanger windt zich er vooral over op voor zijn kinderen. „Ik zal er uiteraard wel geen verstand van hebben, maar -los van het klimaat- maak ik me daar een beetje zorgen over voor onze (klein) kinderen...”

Overigens heeft Jan ook nog lovende woorden voor Jetten. Zo schrijft hij onder andere dat hij met bewondering zijn opmars in de politiek volgt. „Een generatiegenoot die de stoute schoenen aantrekt en de strijd aan durft te gaan met de veelal oudgedienden van de andere partijen. We zijn het denk ik over een paar thema’s niet helemaal eens, maar gelukkig zijn we allemaal anders! Dus dat is ook helemaal niet erg.”

Rob Jetten antwoordde een paar uur later op de brief van Jan. Hij laat weten dat ze de werknemers van de kolencentrale absoluut niet laten stikken. „De overheid moet er alles aan doen om te helpen bij omscholing en de overgang naar een nieuwe baan. Gelukkig gebeurt dit ook. Voor het personeel van de Hemweg is er een sociaal plan. Bovendien wil D66 een Kolenfonds, waarmee we mensen in de kolensector kunnen helpen.” Ook schrijft de fractievoorzitter dat hij ervan overtuigd is dat het tij nog te keren is en dat Nederland „wereldkampioen hernieuwbare energie” moet worden. „Hoe eerder, hoe beter.” Jetten wijst ook nog op de afspraak die in Parijs gemaakt is met andere landen om de uitstoot in 2030 te halveren.

Hij hoopt binnenkort in gesprek te gaan met de vertegenwoordigers van de werknemers van de Hemwegcentrale. Wat hem betreft is Jan daarbij. „En jij bent ook van harte welkom voor een kopje koffie. Al dat typen doet pijn aan m’n vingers!”