Mobieltjes verpesten eetfeestje

Filmrecensie: ’Le jeu’ ✭✭✭

— Wat: film, drama,

— komedie

— Regie: Fred Cavayé

— Met: Stéphane De Groodt, Bérénice Béjo, Suzanne Clément

De tragikomedie Perfetti sconosciuti (volmaakte vreemden) was in 2016 dé filmhit in de Italiaanse bioscopen. Het publiek smulde van het even hysterische als herkenbare verhaal over een vriendenetentje dat wordt versjteerd door de mobieltjes van alle aanwezigen. Ook cineast Fred Cavayé kreeg de succesvolle klucht op zijn radar en onder het mom ’Beter goed gejat dan slecht bedacht’ besloot hij tot een Franse remake: Le jeu.

Maak kennis met Vincent en Marie, een schijnbaar gelukkig stel dat vijf vrienden te eten krijgt. Tijdens het voorgerecht vraagt de gastvrouw zich opeens af: hoe goed kennen wij elkaar en onze partners eigenlijk? Ze stelt een spel voor waarbij iedereen zijn telefoon op tafel legt en elk inkomend belletje of berichtje moet delen. Nog voor het toetje wordt uitgeserveerd, liggen de levens van de zeven vrienden volledig in puin.

Met Le jeu maakte Cavayé een vrijwel exacte kopie van het Italiaanse origineel. De regisseur sleutelde wat aan de achtergronden en dialogen van zijn personages. Maar verder is zijn film een identiek emotioneel slagveld dat wordt veroorzaakt door stiekeme minnaars, verborgen homoseksualiteit en medische geheimen. „Onze mobieltjes beroven ons van onze vrijheid, moraal en intimiteit”, merkt één van de tafelgenoten dan ook treffend op.

Dat het bitterzoete eetfeestje wel lekker wegkijkt, is te danken aan de vlotte regie en het sterke spel van het acteursensemble. Dat neemt niet weg dat Le jeu uiteindelijk toch als een tamelijk overbodige herhalingsoefening voelt.